Nederland kent drie soorten rotondes: een rotonde waar voorrang moet worden verleend aan alle bestuurders die zich op de rotonde bevinden; een rotonde waar voorrang moet worden verleend aan alle bestuurders op de rijbaan (dus niet het fietspad) van de rotonde; een rotonde met voorrang bij het oprijden van de rotonde.
Nederland kent in totaal 5.585 rotondes of rotonde-achtige situaties2. Van deze rotondes liggen er 1.482 buiten de bebouwde kom en 4.103 binnen de bebouwde kom.
We kennen een aantal rotondes, waarvan de bekendste de enkelstrooksrotonde, meerstrooksrotonde (ook wel dubbele rotonde genoemd), turborotonde en de ovonde (of ovatonde) zijn.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Verschillen tussen rotondes en verkeerscirkels
Het midden van een rotonde is kleiner dan het midden van een rotonde . De rotonde is ontworpen met een strakkere bocht rond het eiland om lagere snelheden aan te moedigen en kan een aflopende stoeprand hebben om meer ruimte te bieden aan grotere bedrijfsvoertuigen.
Alleen Frankrijk overtreft Portugal, met een totaal van 663,8 rotondes. Het is ook het land met de meeste rotondes ter wereld, met 42.986 rotondes, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (25.976) en Italië (15.053).
In de regio New England in de Verenigde Staten wordt een " rotary " echter doorgaans gebruikt als algemene term voor alle rotondes, inclusief die met een modern ontwerp. De staatswetten in deze staten bepalen dat verkeer dat al op de rotonde rijdt altijd voorrang heeft.
De turborotonde is een speciaal vormgegeven tweestrooksrotonde, waar men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen.
Frankrijk . Op de eerste plaats staat met afstand Frankrijk, met in totaal 42.986 rotondes in het hele land!
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
Op rotondes met meerdere rijstroken mag je de rijstrook kiezen die het best aan jouw bestemming beantwoordt. Er wordt echter wel aangeraden om de rechterrijstrook te gebruiken als je de eerste afslag neemt en om links voor te sorteren als je één van de daaropvolgende afslagen neemt.
Hier in het Verenigd Koninkrijk hebben we meer rotondes als percentage van het totale wegennetwerk dan enig ander land ter wereld. Daar is een goede reden voor: deze cirkelvormige kruispunten zijn bewezen veiliger te zijn dan traditionele kruispunten, met veel minder mogelijke botsingspunten .
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
Antwoord: In de architectonische betekenis is het ontleend aan het Franse 'rotonde' dat staat voor 'koepeldak', 'koepelvormig gebouwtje', dat zelf is ontleend aan het Italiaanse 'rotonda', het zelfstandig gebruikte bijvoeglijk naamwoord 'rotondo' (rond) dat is ontleend aan Latijn rotundus.
De grootste rotonde ter wereld bevindt zich in Putrajaya, Maleisië , en heeft een omtrek van 3,4 km. De naam van de weg die de rotonde vormt is Persiaran Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah. De weg wordt verbonden door 15 in- en uitgangen, waarvan er drie zich aan de binnenkant van de rotonde zelf bevinden.
Een ovatonde of ovonde is een ovale rotonde. Dit rotondetype wordt toegepast op plekken waar twee kleine rotondes niet passen, maar een grote rotonde met een grote straal ook niet.
Er wordt gefluisterd dat er in de gehele kamer 5 rijen van 8 Boeing 747's geparkeerd kunnen worden! ... Maleisië wel de grootste rotonde heeft! Deze is zo'n 3.5 km in doorsnede en bevindt zich in Putrajaya, een voorstad van Kuala Lumpur.
Dat het Keizer Karelplein in Nijmegen een bijzondere rotonde is, weten de inwoners van de stad al jaren. Maar toen de Amsterdamse cabaretier Peter Pannekoek de afgelopen dagen in Nijmegen optrad, wist hij echt niet wat hij zag. Op het drukke en ronde verkeersplein heeft verkeer dat er op komt, namelijk voorrang.
Net als toen rotondes voor het eerst werden geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk en andere delen van de wereld, was er weerstand tegen de introductie ervan in veel Amerikaanse gemeenschappen. Vaak was de klacht dat rotondes te ingewikkeld waren en meer ongelukken veroorzaakten dan de kruispunten die ze vervingen .
Voorrangsregels Frankrijk rotondes
In principe geldt dat verkeer dat zich al op de rotonde bevind voorrang heeft op het verkeer dat de rotonde nadert. Voor het naderende verkeer wordt dit aangegeven door middel van een bord met de tekst: 'Vous n'avez pas la priorité'.
Bij de rotonde begint een nieuw wegvak en komt de 70 km/h te vervallen. Voor de rotonde wordt niet het bord A2 70 km/h geplaatst. De snelheid gaat op de rotonde terug naar de algemeen geldende max. snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h.
De moderne rotonde is in de jaren zestig ontwikkeld door het Britse Transport Research Laboratory. Lang daarvoor bestonden er echter al cirkelvormige kruisingen. De oudste is The Circus in het Engelse Bath en stamt uit 1768.