Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht. Maar niet elke velghoogte is geschikt voor iedere wielrenner.
Een heel groot voordeel van een hoge velg is de aerodynamica. De aerodynamica zorgt dat je met dezelfde krachtsinspanning een stukje sneller bent. Dat is ook vaak de reden dat wedstrijdrenners kiezen voor een hoge velg met een vlakke rit. Een ander voordeel is van hoge carbon velg is de stijfheid.
40mm – 50mm – Voor de allround wielrenner
En zoals onderzoek aantoont, heeft aerodynamica een groter positief effect op de snelheid van de fiets dan gewicht: op de vlakke weg in ieder geval. Met deze velgmaat, zeker als de velgen van carbon zijn, kun je ook nog prima de heuvels of de bergen in.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
Levert op: tot wel 8% meer snelheid. Een verbeterde houding is letterlijk gratis snelheid. Door aerodynamischer op je fiets te zitten kan je enorme tijdwinst boeken. Van een rechtop houding naar een houding in de beugels en dan ook nog eens netjes met je hoofd naar beneden zou je zo'n 8% sneller maken.
Beste koop: SHIMANO Dura-Ace WH-9000-C24-CL
De carbon-aluminium velg is licht en biedt in combinatie met de typische Dura-Ace betrouwbaarheid de garantie op probleemloos gebruik. Een aluminium remrand kun je onder alle omstandigheden gebruiken en tegenover de full carbon sets blijft de prijs gunstig.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Zorg dat je 3 minuten voor aanvang wedstrijd aan de start staat. Probeer de tijdrit zo goed mogelijk te verdelen, te hard starten zal er voor zorgen dat je het laatste deel in moet leveren. Start je te langzaam dan haal je de verloren tijd nooit meer in. Verdelen is dus het sleutelwoord.
Tijdens de tijdrit
Het lichaam is in staat om maximaal 90 g koolhydraten in een combinatie van glucose en fructose per uur op te nemen. Dat betekent in de praktijk dat er ongeveer 1 liter isotone sportdrank genomen kan worden per uur.
Een tijdritframe is oncomfortabel stijf, de geometrie is te steil om een hele dag op door te brengen, en de wendbaarheid is (door de geometrie) een stuk minder. Tijdritsturen en volle wielen zijn verboden in wegwedstrijden, en de frames zijn nog een stukje zwaarder meestal (dus zeker niet lichter).
Titanium heeft een grotere materiaaldichtheid dan carbon of aluminium. Echter, omdat titanium sterker is, kunnen de framebuizen dunner worden gemaakt. Het gewicht van een titanium frame is vergelijkbaar met een gemiddeld carbon frame en ligt lager dan een hoogwaardig aluminium frame.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Carbon heeft, hoewel breekbaar, als voordeel dat het ook te repareren valt.
De Swiss stop Black Prince Flash Pro heeft de beste remkracht van alle remblokken op de markt. Daarnaast heeft het een verlaging van de maximale temperatuur van 44%. Heeft u carbonremranden en gaat u de bergen in, kies dan zeker voor deze remblok! Ook de remkracht met regenachtig weer is beter dan welke carbon blok.
Standaard onderhoudsbeurt voor racefietsen:
De prijs voor de standaardbeurt is € 99,95 exclusief de kosten voor eventueel te vervangen onderdelen en meerwerk.
En met schone remblokjes/remschijven maken je remmen minder herrie en gaan ze ook langer mee. Het is daarom zaak om je fiets regelmatig schoon te maken. Reken voor het gemak een schoonmaakbeurtje na elke 300 kilometer, of eerder wanneer je fiets vies is geworden door slecht weer.