Het aantal binnenvaartschepen dat onder de Nederlandse vlag vaart en op de Nederlandse binnenwateren goederen heeft vervoerd, is in 2021 met 2 toegenomen tot 4870. Sinds 2011 nam het aantal binnenvaartschepen bijna ieder jaar licht af.
Schepen worden heel vaak geregistreerd onder een goedkope vlag. Dit houdt in dat de landen aan wie de vlag toebehoort, bij Ever Given dus Panama, bijzonder goedkoop uitvallen voor de scheepsrederijen.
Elke staat die schepen onder zijn vlag heeft varen, moet volgens artikel 94 van het VN-zeerechtverdrag toezien op de naleving van zijn wetten in verband met milieu, veiligheid en beveiliging. Van belang hierbij is de wil en de mogelijkheden om de handhaving uit te voeren.
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.
Boten. Er zijn wereldwijd ongeveer 55.000 schepen die lading vervoeren over de wereld.
Verenigde Staten
Van de 415 schepen die het heeft, heeft het 20 vliegdekschepen - de meeste ter wereld met een ruime marge - 10 fregatten, 65 torpedobootjagers, 66 onderzeeboten, 13 patrouillevaartuigen en 11 mijnenbestrijdingsvaartuigen.
Het aantal binnenvaartschepen dat onder de Nederlandse vlag vaart en op de Nederlandse binnenwateren goederen heeft vervoerd, is in 2021 met 2 toegenomen tot 4870.
Grootste schip ter wereld in Rotterdamse haven vanwege bouw windmolenpark op de Noordzee. Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Reacties. In Nederland is het voeren van een vlag niet verplicht maar dat is het in sommige andere landen wel. In België en Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om de vlag van je thuisland te voeren.
Op een schip of jacht wordt slechts één nationale vlag gevoerd. Alleen bij vlaggen van top en bij pavoiseren voert men op het hek én in de top van de mast een nationale vlag, bij jachten met meer dan één mast in iedere mast.
Op die volle zee hebben alle staten het recht te varen en te vissen: het door Hugo de Groot geformuleerde beginsel van de vrijheid van de volle zee dat nog steeds aan de basis staat van het internationale zeerecht.
Schepen die onder de vlag van Malta zijn geregistreerd, hebben geen handelsbeperkingen en krijgen in veel havens een voorkeursbehandeling.
Veel luxe jachten zijn geregistreerd in George Town vanwege de gunstige belastingheffing van de Kaaimaneilanden als belastingparadijs en goedkope vlag .
Rood en wit zijn de kleuren van de Maltezer ridders. In de bovenhoek aan de hijskant is het George-kruis afgebeeld, een eersymbool dat op 15 april 1942 aan de volledige Maltese bevolking werd toegekend voor hun moed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tot 1964 stond het George-kruis in een blauw kanton afgebeeld.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter.
De fregatten Van Speijk, Tromp en De Ruyter dragen de naam van een Nederlandse zeeheld. Het Joint logistic Support Ship heeft de naam Karel Doorman en zeeheld Johan de Witt ziet zijn naam terug op een amfibisch transportschip.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
De Koninklijke Marine, of het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK), beschikt over 29 marineschepen (excl. sleepboten, opleidingsvaartuigen, etc.). De grote schepen zijn fregatten, onderzeeboten, LPD's en natuurlijk het grootste schip van de Nederlandse marine: het Joint Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman.