Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
Omdat je pas 2 uur hebt gereden, heb je nog 2.5 uur rijtijd. Daarom rijdt je door tot 10:45 uur om vervolgens een pauze van 30 minuten te nemen tot 11:15 uur. Zo heb je binnen 4,5 uur rijtijd voldaan aan 45 minuten rusttijd.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Wel staat vast dat 1 op de 5 zware ongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Daarom is de stelregel 2 uur rijden, kwartiertje rust!
Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg. Links: 100 km/h, 06.00 tot 19.00 uur.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Gemiddelde snelheid per uur betekent het aantal kilometers een auto aflegt in een uur. Het heet 'gemiddelde snelheid' omdat een auto meestal niet een uur lang met dezelfde snelheid rijdt. Als een auto 50 km/uur rijdt, betekent dat dus dat hij in 1 uur 50 km aflegt. In 2 uur is dat 100 kilometer.
Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Wanneer je reist met het vliegtuig, de trein of de auto heb je te maken met een tekort aan zuurstof. Grote kans dat je de zuurstof moet delen met anderen. Vandaar dat je niet veel energie hebt na de reis en vermoeid aankomt. Zelfs wanneer je je reis energiek begint word je op een gegeven moment duf en sloom.
Een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid achter het stuur is natuurlijk slaaptekort. Dat kan structureel zijn of eenmalig. Ook kan het zijn dat je vaak tussendoor wakker bent geworden en daardoor minder goed uitgerust bent.
Wekelijkse rust van 45 uur in voertuig is verboden
De wekelijkse rust van 45 uur mag u niet in de vrachtwagen of de bus doorbrengen. Uw werkgever is hiervoor verantwoordelijk en moet zorgen voor voldoende voorzieningen. Of dat u kunt terugkeren naar uw standplaats.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Wanneer er meer dan 20 uren op 1 dag gereden wordt: €1.320 en een extra €110 per uur boven de 20 uren grens. Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980.
Deze limiet van 9 uur/dag mag twee maal per week overschreden worden met een uur. Concreet wil dat zeggen dat er 2 keer per week 10 rijuren op de teller mogen staan in plaats van 9 uur. Het maximum aantal toegestane rijuren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week.
Als je de snelheid weet, in dit geval 20 km/u, dan weet je dat de fietser 20 kilometer aflegt in 60 minuten.
De auto legt een afstand van 75 km af in totaal. Hoeveel minuten is de auto onderweg geweest? Dus de auto was in totaal 180 minuten onderweg.
Volgens Google Maps is dat 11 uur en 26 minuten.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
Wat zijn realistische tijden om een kilometer te lopen? Volwassenen lopen doorgaans met een snelheid van 6-7 kilometer per uur, dus de meesten kunnen aannemen dat het ongeveer 10 minuten duurt om 1 kilometer te lopen.
De jaarlijkse 16.110 km delen we dus door 690 uur. Resultaat: een auto in Nederland rijdt gemiddeld 23,3 km per uur.
Op dinsdagen vertrekt precies 50 procent van de kandidaten met een rijbewijs bij het CBR. De maandag en donderdag staan op de tweede plek, dan slaagt 49,7 procent van de kandidaten. Op woensdag en vrijdag is het slagingspercentage 49,3 procent. De zaterdag is als examendag een opvallende negatieve uitschieter.
Op 1 september 2012 werd de standaardlimiet op Nederlandse snelwegen 130 km/u. Op sommige snelwegen, vooral rondom steden, wordt een lagere maximumsnelheid gehanteerd, die aangegeven wordt met verkeersborden (vaak vergezeld van geheugensteuntjes op hectometerpaaltjes).