Een auto heeft 8 remblokken, 2 op elk wiel. De werking van remblokken is vrij simpel. Zodra je het rempedaal indrukt, duwen de remblokken tegen een stalen remschijf aan. Omdat deze schijf aan de aandrijfas vastzit, gaat de omwentelingssnelheid van de wielen omlaag en zo ook de snelheid van de auto.
De meeste auto's hebben dus 8 remblokken. 4 remblokken aan de voorzijde en 4 remblokken aan de achterzijde.
Een auto heeft aan elk wiel 1 remschijf. De meeste auto's hebben dus 4 remschijven. 2 remschijven aan de voorzijde en 2 remschijven aan de achterzijde.
Als je een schurend geluid hoort, dan is de kans groot dat de remblokjes versleten zijn en dus vervangen moeten worden. Dit is omdat het frictiemateriaal op de remblokjes elke keer dat je remt een stukje afschuurt. Als je dus dat schurende geluid hoort, rem je op staal.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Doorrijden is op dat moment niet verstandig. Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen. Naarmate als de remblok inslijt op de remschijf zal dit sponsgevoel weg gaan. Een ander gevolg van verharding of verglazing van de remblokken is een sneller slijtende remschijf.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Daarnaast speelt het gewicht van de auto en het soort brandstof eveneens een belangrijk rol. Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur.
Bij vrijwel elk schijfrem systeem zitten de remblokken in een remklauw (ja, vergelijkbaar met een grijpende hand) en komen ze van links en van rechts naar de remschijf toe. Hoe harder je remt, hoe krachtiger de blokken tegen de schijf worden gedrukt.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Het remsysteem zorgt ervoor dat de auto, wanneer deze in beweging is, tot stilstand kan worden gebracht. Je bedient de remmen van de auto door middel van het rempedaal, deze zit altijd in het midden van de pedalen, en bij automaten aan de linkerkant.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
Verwijder de remblokken en eventuele montageclips uit de remklauw. Maak de remklauw en bevestigingspunten netjes schoon. Monteer de nieuwe remblokken in de remklauw, vergeet niet in te vetten. Ontvet de remschijf met remmenreiniger en monteer de remklauw weer.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Het schoonmaken van de remmen kan soms al voldoende helpen het piepende geluid te laten verdwijnen. Een klein steentje kan al zoveel geluid maken dat het rijden in je auto niet meer aangenaam is. Als er sprake is van een ernstige situatie dien je de remblokken te vervangen.
Je kunt prima zelfstandig de remschijven van jouw auto vervangen. Desondanks kan de vervanging behoorlijk wat tijd kosten als je remsysteem niet in goede staat is. Het kost gemiddeld 2 uur om de remschijven te vervangen.
Als een plunjer te zwaar gaat of echt vast zit, zal de remvoering aan die zijde ook veel meer versleten zijn. Ook kan er een constant piepend geluid zijn. Dit komt natuurlijk door het constant aanlopen van de remblokken. Aan de velgen is vaak al te zien of te voelen of dit het geval is.
Zijn werking garandeert de efficiëntie van het remsysteem, en daardoor uw veiligheid, en die van anderen. De eerste symptomen van defecten aan remklauwen negeren, kan leiden tot het breken van de remschijf en het volledig falen van de remmen.
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Remblokken en -schijven vervangen
Het kilometrage waarbij ze vervangen moeten worden wisselt dus per auto. Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.