Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd. Behalve als u activiteiten uitvoert in opdracht van uw werkgever. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en standplaats niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag.
De gemiddelde acceptabele reistijd is minder dan 90 minuten
Iedereen heeft eigenlijk een gewenste reistijd, ook wel de gemiddelde acceptabele reistijd genoemd. Als je boven een bepaalde (persoonlijke) grens komt wordt het echt een stuk lastiger voor de meeste mensen.
"De psychologische term hiervoor is de wet van behoud van reistijd. Die schrijft voor dat mensen het gemiddeld acceptabel vinden om zeventig tot negentig minuten per dag onderweg te zijn.
Maximaal een uur onderweg. Het lijkt er op dat de meeste werkenden het niet erg vinden om enige tijd naar hun werk te reizen, maar de grens bij een uur leggen. Wordt het langer dan kiest bijna een derde voor een andere woonplek.
De werktijd is de tijd waarin je daadwerkelijk aan het werk bent. Dit heet ook wel arbeidstijd. In de tijd dat je naar je werk of naar huis reist, werk je in principe niet. Daarom valt je woon-werkverkeer niet onder werktijd.
Wanneer douchen en omkleden verplicht is voor de werknemer, bijvoorbeeld omdat het noodzakelijk is in het kader van goed arbobeleid – de werknemer werkt bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen – dan zal douchen en omkleden tot de arbeidstijd horen.
Vaststelling reisuren
Voor het af te leggen aantal kilometers wordt uitgegaan van de snelste route. Tot een afstand van 50 km (enkele reis) geldt hierbij als norm een gemiddelde snelheid van 60 kilometer per uur; Openbaar vervoer: de reistijd volgens de dienstregeling.
Over het algemeen worden de grenzen gehanteerd die door het UWV worden gehanteerd: 1,5 uur reistijd enkele reis woon-werk met het openbaar vervoer. Maar in het sociaal plan zijn soms andere grenzen aangegeven. Het is daarom verstandig het sociaal plan van uw werkgever daar op na te slaan.
Nu in de Nederlandse wet geen verplichting tot vergoeding van reistijd is opgenomen, ook niet als die reistijd als arbeidstijd heeft te gelden, heeft werknemer geen recht op vergoeding van de reistijd.
Wat gebeurt er als ik niet op de andere locatie ga werken? Als u niet op de andere werkplek gaat werken, kan uw werkgever dit zien als werkweigering. Hij kan u dan op staande voet ontslaan. U heeft dan geen recht op een WW-uitkering.
Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u wel een bedrag per kilometer vergoeden.
Reist u met eigen vervoer naar uw werk? Dan kan uw werkgever u maximaal € 0,19 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt. Voor deze maximale kilometervergoeding maakt het niet uit welk vervoermiddel u gebruikt.
Vooral met de auto van en naar het werk
Ruim twee derde van de reizigerskilometers van en naar het werk werd met de auto afgelegd, meestal als bestuurder. De trein werd gebruikt voor 14 procent van deze kilometers, de gemiddelde afstand per treinverplaatsing van en naar het werk was 41,2 kilometer.
Is het de of het reistijd
In de Nederlandse taal gebruiken wij de reistijd.
In coronajaar 2020 legden alle Nederlandse personenauto's samen 100,6 miljard kilometer af. Dat is 17,9 procent minder dan een jaar eerder. Per auto was de daling iets sterker, namelijk 18,7 procent. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9 duizend kilometer in 2019 naar 10,5 duizend in 2020.
De pauze rekent de wet niet mee als arbeidstijd, reistijd (onder voorwaarden dus) wel. In veel bedrijven is de pauze onbetaald en komt de pauze bovenop de arbeidstijd. Je werkt 8 uur en bent 8,5 tot 9 uur aanwezig. Als je het woon/werkverkeer er bij rekent, zijn de meeste werknemers meer dan tien uur van huis af.
Omzendbrief nr. 705 van 23 juni 2022 stelt het bedrag van de kilometervergoeding vast op 0,4170 euro voor de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023.
Je mag voor reiskosten maximaal 19 cent per kilometer vergoeden, zonder dat je hierover belasting betaalt. Het maakt daarbij niet uit welk vervoermiddel wordt gebruikt door je werknemer. Betaal je meer dan 19 cent per kilometer? Dan moet je over het meerdere wel loonheffingen betalen.
In principe bent u niet verplicht om een overplaatsing altijd te accepteren. Een overplaatsing kan namelijk een wijziging in uw arbeidscontract betekenen en dit mag niet zomaar gebeuren. Ondanks dat u het niet hoeft te accepteren kan er wel van een werknemer worden verlangd dat een overplaatsing geaccepteerd wordt.
In het algemeen kan de werkgever de vaste reiskostenvergoeding berekenen (tool) met deze formule: afstand enkele reis x het vermoedelijke aantal keren dat de werknemer deze afstand aflegt in een jaar x de vergoeding (waarvan dus € 0,19 per kilometer onbelast is).
Belastingvrij kan je werkgever je voor woon-werkverkeer en dienstreizen € 0,19 per kilometer geven, ongeacht het vervoermiddel. Dit geldt alleen wanneer je geen auto of ov-kaart van de zaak hebt. Die € 0,19 is alleen een grens voor de Belastingdienst. Je werkgever mag je zoveel meer geven als hij of zij maar wil.
Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
Onder werk-werk-verkeer valt de reistijd die u tijdens het werk maakt om van de ene naar de andere klant/klus/opdracht te reizen (bijvoorbeeld tussen twee bouwlocaties). Deze reistijd wordt in de meeste gevallen wél gezien als arbeidstijd, omdat deze reistijd onder gezag van de werkgever valt.
De cao heeft alle functies in de bouw verder onderverdeeld binnen deze twee functiegroepen. Voor bouwplaatswerknemers gelden andere arbeidsvoorwaarden dan voor UTA-werknemers. Er zijn bijvoorbeeld afwijkende regels voor loon, overwerk, vakantie en roostervrije dagen.