Op middelbare scholen wordt vier keer per jaar een schoolrapport gegeven, rond de herfstvakantie, tegen Kerst, met Pasen en aan het eind van het schooljaar. Het schoolrapport dat met Pasen wordt gegeven geldt dan als "tussenrapport" en geeft aan hoe de leerling ervoor staat voor het laatste deel van het leerjaar.
Een schoolrapport is een verslag van de ontwikkeling en prestaties van een leerling op school. Meestal krijgen leerlingen drie keer per jaar een schoolrapport mee naar huis: voor de kerstvakantie, de meivakantie en de zomervakantie.
Hoe vaak krijgt je kind een rapport? De meeste scholen geven drie keer per jaar een rapport.
De cijfers werden gegeven op een schaal van 1 tot 6, waarbij 6 het hoogste cijfer is, en 4 nog een voldoende is.
In het Nederlandse onderwijs gebruiken leraren voor het rapporteren van prestaties van leerlingen veelal de cijferschaal van 1 tot en met 10, waarbij een 6 als voldoende geldt.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Je mag maximaal een 4 en een 5 halen, wat inhoudt dat je drie onvoldoendes hebt ( een 5 is een onvoldoende en een 4 telt als twee onvoldoendes). Als je 3 compensatiepunten hebt (wat vanaf een 7 is), ben je geslaagd.
Een leerling is bevorderd wanneer: alle cijfers 6 of hoger zijn of als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan: er zijn maximaal 3 onvoldoende cijfers. er zijn maximaal 4 tekortpunten toegestaan.
Een rapport zonder een scherp afgebakend onderwerp en helder doel laat lezers direct verdwalen. Jouw lezers hebben dan namelijk geen idee wat ze precies kunnen verwachten. Zorg dus altijd voor een duidelijke richtingaanwijzer in je inleidende tekst.
Er bestaat geen maximum aantal toetsen dat toegestaan is op een dag.
Landelijke regels over de maximale hoeveelheid huiswerk en proefwerken zijn er niet. Maar in de leerlingenstatuten, regels van de school zelf, staat er wel vaak dat er maximaal een of twee proefwerken per dag mogen worden opgegeven.
Daarbij geldt de regel: 5,5 en alles wat daarboven ligt is voldoende; alles onder 5,5 is onvoldoende.
Inzicht in de prestaties en andere gegevens van een school helpt ouders en leerlingen bij het kiezen van een geschikte school. De overheid stimuleert daarom openheid over de kwaliteit van scholen. Bijvoorbeeld met de website Scholenopdekaart.nl, waar ouders scholen kunnen vergelijken.
Op de website scholenopdekaart.nl vindt u uitgebreide informatie over basisscholen en middelbare scholen. U ziet per school onder andere cijfers en feiten over het schooladvies en de plaatsing in het vervolgonderwijs, het aantal leerlingen van de school en hoe ouders de school waarderen.
Het gemiddelde van al je cijfers op het centraal examen is een 5,5 of hoger (voldoende). Je voldoet aan de kernvakkenregel. Dit houdt in dat je maximaal één 5 als eindcijfer mag staan voor de kernvakken Nederlands, Engels of Wiskunde.
Conclusie. De kernregel eist dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde ten minste een: 4,5 – 5,5 – 5,5 haalt op je diploma. Deze drie cijfers worden immers naar boven afgerond en daarmee komen je gemiddelde eindcijfers dan uit op een: 5 – 6 – 6.
Eindexamenleerlingen mogen het eindcijfer van 1 vak wegstrepen. Dat mag geen kernvak zijn, zoals Nederlands, Engels of wiskunde. Het eindcijfer van het weggestreepte vak telt dus niet mee bij het bepalen van de uitslag, maar blijft wel zichtbaar op de cijferlijst.
Het SE-cijfer van een vak mét CE is een getal met één decimaal. Het CE-cijfer van een vak is een getal met één decimaal (zelfs als er geen SE is).
Hoge cijfers: het betekent dat je een goede student ben, maar dat betekent niet dat je automatisch de beste persoon bent voor die baan, aldus Valkenburg. Recruiter Floor Nobels: ,,Het enige waar het iets over zegt, is bijvoorbeeld of iemand alfa of bèta is.
Schaal van Prima - Factor Tachtig. Hoe gaat het? 'Ja, prima'.