En zakt er dan niemand bij jullie? Jazeker, nog steeds zakt er ongeveer 20% van de kandidaten. En dan hebben we de cursisten die voor de eerste keer het examen doen. Indien je het examen doet, schrik je je wezenloos.
Het gemiddelde slagingspercentage Klein Vaarbewijs 1 is 64,6% en dat van Klein Vaarbewijs 2 64,8%. In 2017 zijn de slagingspercentages voor beide examens met ongeveer 1% gestegen.
Op zich is het niet heel moeilijk om je Vaarbewijs te halen, maar je moet het ook zeker niet onderschatten. Ongeveer 65% slaagt voor het Vaarbewijs examen, je moet dus echt wel even serieus aan de slag. Qua moeilijkheidsgraad is het halen van je Vaarbewijs te vergelijken met de theorie voor je rijbewijs.
Veel mensen vragen zich af of het halen van Vaarbewijs 2 moeilijk is. Dit verschilt per persoon. Als u al Vaarbewijs 1 heeft, heeft u al natuurlijk al een deel van de kennis. Daarnaast zijn er verschillende soorten lesmateriaal, zoals een dagcursus of videocursus.
Er is geen praktijkexamen. Hoe ziet het examen eruit? Het examen duurt 60 minuten en bestaat uit 40 meerkeuzevragen.
Hoelang moet je leren voor het vaarbewijs? De te bestuderen stof voor het examen Klein Vaarbewijs I lijkt op het eerste gezicht niet veel. Echter, de vele details die u moet kennen voor het examen vergen voor de meeste kandidaten minimaal 10 uur geconcentreerd leren.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Als je Vaarbewijs is ingenomen, dan wordt deze doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. Het Openbaar Ministerie bepaalt dan voor welke periode je je Vaarbewijs niet mag gebruiken.
Wanneer ben ik geslaagd? De toekenning van punten per vraag varieert van 1 tot 3 punten. Het totaal te behalen punten is 80. U bent geslaagd als u 56 punten (70%) of meer heeft behaald.
Wat doe ik als er een vervaldatum op mijn vaarbewijs staat? Als u uw vaarbewijs voor 1 juli 2014 heeft gehaald, kan daar nog een vervaldatum op staan terwijl u geen medische situatie heeft. Ondanks deze vervaldatum is uw vaarbewijs onbeperkt geldig. Dankzij een wetswijziging is uw vaarbewijs onbeperkt geldig.
Je merkt gelijk dat wij de prijswinnaar e-learning 2021 zijn voor de meest innovatieve software. Wij hebben ruim 2.500 officiële examenvragen in onze database, dat zijn ze nagenoeg allemaal. Als je ons leersysteem doorloopt slaag je 100% zeker. Snel Je Vaarbewijs werkt natuurlijk met de allernieuwste vaarregels 2021.
Om het klein vaarbewijs II te halen, moet u slagen voor de theorie-examens KVB1 en KVB2. U kunt ervoor kiezen beide examens in één keer achter elkaar af te leggen. U reserveert dan het examen KVB1 en KVB2 achter elkaar.
Het examen Klein Vaarbewijs 1 (KVB1) kost € 45,35. Het examengeld staat overigens los van het cursusgeld. Nadat u geslaagd bent voor het vaarbewijsexamen moet u zelf een gezondheidsverklaring invullen. Dat document kost € 11,20.
Landelijk is het percentage gemiddeld 50%. Kijk ook naar het gemiddelde slagingspercentage van de examenplaats waar je gaat afrijden.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra. De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
De vaarbewijzen kunt u halen door u op te geven voor de examens bij het CBR. U kunt zelf de examenplaats en tijd kiezen uit een ruim aanbod van mogelijkheden.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
'De boot kan 60 kilometer per uur, maar dat is hier eigenlijk niet nodig', zegt politieman Bert Faaij. Op de plassen bij Reeuwijk mag je zes kilometer per uur. 'Alleen als er een incident is, dan is het nodig om even hard te varen.
Rijkswaterstaat heeft afgelopen jaar een recordaantal boetes uitgedeeld op de weg en op het water. Weginspecteurs van de overheidsinstantie schreven 5824 keer een boete uit voor het negeren van een rood kruis, bevestigt de overheidsinstantie berichtgeving van De Telegraaf. In 2020 ging het nog om ruim 4900 bekeuringen.
In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.
En is dat vaartuig langer dan 25 meter en korter dan 40 meter? Dan heeft u een Groot Pleziervaartbewijs nodig. Voor het vaarbewijs moet u een examen afleggen. Met het Groot Pleziervaartbewijs mag u niet bedrijfsmatig varen.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.