Metrokaartjes (Externe link) kan je kopen bij een loket in een metrostation in Parijs, bij de kaartjesautomaat in een Parijs metrostation of in metro/RER stations: Le ticket T+: te gebruiken voor metro Parijs, RER in Parijs, bus in Parijs en de Parijse voorsteden.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
De service met de naam Metro werkt alleen in zones 1 en 2. De RER werkt tot zone 6. Die zones bevinden zich in intramuros van Parijs en de dichtstbijzijnde buitenwijken. Als je bijvoorbeeld Saint-Denis en la Défense bereikt met de metro, bevind je je in Zone 2.
Een dag onbeperkt reizen binnen Parijs stad kost 12,85 euro met de Paris Visit pas. Bij negen metroritten of meer op een dag is dit dus goedkoper dan de tien losse kaartjes in één. (Geldig in zone 1 t/m 3).
De euro is het wettige betaalmiddel in Parijs (en de rest van Frankrijk). Als Nederlander of Belg hoef je daarom geen geld te wisselen. Je kunt in Parijs op redelijk wat plekken met de bankpas betalen (pinnen) of met een grote internationale creditcard zoals Visa, Mastercard of American Express betalen.
GVB dagkaarten: Van 1 tot 7 dagen, vanaf €7,50. Geldig op alle trams, bussen en metro's van het GVB. Maak het jezelf gemakkelijk en koop vooraf je kaart(en).
Als jij met de RER reist, heb jij alleen een kaart nodig voor de metro in zone 1. De zones zijn ontstaan voor de mensen die buiten Parijs wonen maar in de stad werken. Mocht jij verder reizen en meer van de stad willen zien dan dat er in zone 1 ligt, dan heb jij losse kaartjes nodig voor waar jij naartoe wilt.
Een metro (ook wel ondergrondse of stadsspoorweg) is een vorm van openbaar spoorwegvervoer in grote steden of agglomeraties die gebruikmaakt van een conflictvrije baan (ongelijkvloerse kruisingen). Dat betekent dat de lijn meestal is aangelegd in een tunnel of op een viaduct.
Het NS e ticket is 1 euro goedkoper dan een kaartje via de kaartautomaat op het station. Een kaartje via de kaartautomaat op het station heet nu een 'eenmalige OV-chipkaart', en je betaalt 1 euro extra.
Met een barcode ticket kun je altijd direct reizen. Dat is ideaal wanneer je geen OV-chipkaart bij je hebt of als er geen verkoopautomaat in de buurt is. Je kunt ermee in- en uitchecken bij alle bussen, trams en metropoortjes van de RET.
Betaal met je OV-chip of pin
Als je deze niet hebt, kun je in het voertuig altijd een kaartje kopen en betalen met een betaalpas of creditcard. Dat kan contactloos of met pin. Op de Noordzeekanaalponten kun je je vaarkaart ook contactloos of met de pin betalen.
Gratis is de goede app van de RATP voor toeristen in Parijs: Next Stop Paris, ook in het Nederlands beschikbaar. Geschikt voor iOS en Android. Op de routeplanner van de RATP kun je alvast uitzoeken welke metro je moet nemen.
Ook in de metro van Parijs kun je tegenwoordig met een OV-chipkaart reizen: de Navigo Easy. Deze oplaadbare OV-kaart is te gebruiken in het gehele openbaar vervoer in de Parijse regio. De anonieme kaart kost slechts € 2,00, en is handig voor toeristen die vaker een bezoek brengen aan de Franse hoofdstad.
Het basistarief wordt vanaf volgend jaar € 1,01. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk. Voor de concessie Amsterdam (GVB) wordt het kilometertarief 17,9 cent. Dit laatste is de prijs die geldt voor iedere gereden kilometer.
Als je veel wil zien op korte tijd is het niet altijd mogelijk om alles te voet te doen. De metro is hier het vervoersmiddel bij uitstek om je te verplaatsen binnen de stad. Ga je voor meerdere dagen, koop dan best meteen een dagpas 'mobilis' of eentje voor meerdere dagen 'Paris visite travel pass'.
De Parijse metro wordt voor bijna 90 procent van de bezoekers als veilig beschouwd, maar passagiers moeten zich bewust zijn van de risicomogelijkheden bij het gebruik van het openbaar vervoer.
De meest populaire mogelijkheden om goedkoop naar Parijs te gaan zijn toch wel de trein en het vliegtuig. Tegenwoordig reis je in een kleine 4 uur al van Nederland naar Parijs. Wanneer je echt snel wilt zijn kun je beter met het vliegtuig naar Parijs gaan. Met het vliegtuig sta in nog geen 1,5 uur in hartje Parijs.
Zone 1 en 2: Wil je alleen in de binnenstad reizen, dan heb je voldoende aan kaarten die geldig zijn voor zone 1 en 2. Deze zones liggen binnen de ringweg rondom Parijs. Zone 3: Deze zone ligt direct aan de rand van de stad.
voor NS, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion, Arriva en Keolis. Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express).
Bij het wisselen met geld zijn niet alleen de kosten van belang maar ook het gemak en de zekerheid. Geld pinnen in het buitenland lijkt makkelijker en goedkoper. Al helemaal als je een groot bedrag pint vallen de provisiekosten heel erg mee mede dankzij de lage wisselkoersopslag.
Over het algemeen is het kraanwater in Frankrijk van goede kwaliteit en kan het veilig worden gedronken. Bij twijfel, of als er bij een kraan een bordje met het opschrift Eau non potable (Geen drinkwater) is aangebracht, kan water uit flessen worden gebruikt, dat overal verkrijgbaar is.
'Voor de terugreis geldt vanaf 8 augustus dat alle reizigers die Nederland inreizen vanuit een geel gebied in Europa (dus ook Frankrijk) een vaccinatiebewijs, een negatieve testuitslag of een herstelbewijs van corona moeten tonen. ' Lees meer over de aanpassing van het reisadvies.