Maar je ziet de belangrijkste conclusie: kleding gaat verreweg het meest heen en weer. Bij de grote webshops sturen we daarvan minstens 30 tot 40 procent weer terug. En bij de twee grootste modewebshops van Nederland, Zalando en Wehkamp, is dat zelfs rond de 50 procent of hoger.
Het gemiddelde retourpercentage bij vrouwenfashion ligt in Nederland op 40,6%. In Duitsland ligt dat percentage op 50,9% en in Frankrijk bijvoorbeeld op 19,2%. Niet geheel onverwacht is dat het percentage geretourneerde producten vele malen hoger op marktplaatsen is dan op eigen webshops.
In het buitenland gaan wel eens hele partijen in de verbrandingsoven, maar de meeste experts zeggen dat dat in Nederland amper gebeurt – in ieder geval bij mode. Zalando zegt dat daar slechts 0,05 procent van de retourzendingen wordt vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Je kunt je bestelling gratis retourneren in elke Zara-winkel in dezelfde markt/regio waar je je aankoop hebt gedaan. Je hoeft alleen maar de artikelen die je wilt retourneren mee te nemen samen met de aankoopbon. Je kunt hem afdrukken of je ZARA-QR laten zien, die je vindt in de sectie 'Aankopen' in de Zara-app.
Omdat het te duur is om retouren schoon te maken, te repareren en opnieuw te verkopen in de webshop, gaat kleding naar handelaren en outlets. Ook verdwijnt veel gloednieuwe kleding in de versnipperaar.
Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen, of verbrand. Dit zijn cijfers van een paar jaar geleden, maar er is niemand die precies weet hoe het zit.
Wanneer de klant een artikel retour meldt in zijn koopaccount, kan hij automatisch een retourlabel downloaden voor een brievenbuspakje of pakket. Daarna plakt hij deze op de zending en stuurt hij de bestelling retour. Pas wanneer de retourlabel daadwerkelijk gebruikt is, worden er bij jou kosten voor gerekend.
Nee, het retourpercentage ligt niet boven de zeventig procent. Eerder rond de vijftig procent, al verschilt wel per soort aankoop. Sokken worden minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.
Volgens experts wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over. En het gaat niet om kleine hoeveelheden. “Er blijft ontzettend veel kleding over en ook retailers weten niet wat ze daarmee moeten doen.
Kledingwinkels die tijdens de coronacrisis hun deuren moesten sluiten zitten nu met bergen onverkochte kleding. Een groot deel daarvan zal worden verbrand, zo blijkt dat alleen al in Nederland jaarlijks meer dan 1,2 miljoen onverkochte kledingstukken worden vernietigd.
De retourkosten van SHEIN hangen af van hoeveel artikelen je van één bestelling wilt terugsturen. Het eerste artikel of het eerste pakket dat je retourneert, is namelijk gratis terug te sturen. Hiervoor krijg je via DHL een gratis retourlabel. Elke extra retour etiket voor dezelfde bestelling kost je € 4,50.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Bij Wehkamp wordt zo'n 99 procent van de kleding die retour komt na een grondige inspectie weer netjes verpakt en teruggebracht in de voorraad, zegt Carolien de Rooi van Wehkamp.
Dit is mogelijk indien de artikelen ongedragen zijn, in originele staat en voorzien zijn van de originele labels. Het op een hygiënische manier passen van artikelen is uiteraard toegestaan.
Je ontvangt een bevestiging van de retour per e-mail zodra deze is verwerkt. Als er meer dan 14 dagen zijn verstreken en je hebt het bedrag nog niet teruggekregen, neem dan deze bevestiging mee naar je bank, zodat deze je kan helpen het proces te versnellen.
Retourneren staat voor het terugbrengen of terugsturen van aangekochte goederen naar de leverancier of winkel die deze producten heeft verkocht aan de klant. Dit kan zijn omdat het product niet werkt zoals aangeboden, of dat de koper zich bedenkt.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.