De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal.
De operationele winstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, exclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken. Dit percentage geeft in feite de 'zuivere winst' aan dat op de omzet wordt geboekt.
* Een gezond bedrijf heeft 100.000 euro omzet per jaar per medewerker (VTE). Dat kan lager zijn (bv. 70.000) of hoger zijn (bv. 130.000).
De brutowinstmarge betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Je drukt de brutowinstmarge uit in een percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: (Omzet – kostprijs van producten) / omzet * 100%.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%.
Winstmarge over de inkoopprijs
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
Stel: de netto inkoopprijs plus kosten komt op € 34.37 en je wil een nettowinst bereiken van 25%. Deel 34,37 door 75 = 0,46. Dit bedrag vermenigvuldig je met 25 = 11,50. Dit is de nettowinst en deze tel je op bij de netto inkoopprijs en de kosten: 34,37 + 11,50 = 45,87.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
De gemiddelde winst (GW) is het verschil tussen de verkoopprijs (P of GO) en de kostprijs (GTK).
Als u de gegevens van een onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen raadpleegt, kunt u ook te weten komen of ze voldoende solvabel is. Een onderneming kan immers in moeilijkheden verkeren waardoor haar voortbestaan in gevaar komt.
Een positieve kasstroom is een goede indicator voor hoe gezond je bedrijf is. Om je cashflow te analyseren kijk je onder andere naar werkkapitaal en liquiditeit. Werkkapitaal is de motor van je onderneming: het geld waarmee je dagelijkse uitgaven voor je bedrijf betaalt zoals voorraden, salarissen of onderhoud.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Winst uit de activiteiten van een onderneming voor aftrek van belastingen, rente en afschrijving (en eventueel goodwill). Dit cijfer kan natuurlijk ook een verlies zijn. In het Engels meestal als EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) aangeduid.
Het Saudische staatsoliebedrijf Aramco was in 2018 met afstand het meest winstgevende bedrijf ter wereld. De nettowinst kwam afgelopen jaar uit op 111 miljard euro. Aramco werkt momenteel ook aan een beursgang waarbij het staatsoliebedrijf van Saudi-Arabië gewaardeerd moet worden op ongeveer 2.000 miljard dollar.
De voor brood haalbare brutowinstmarge (op basis van bruto inkoopprijzen) ligt rond 75 procent. Dat is een gewogen gemiddelde van eenvoudig grootbrood (75% of meer), kleinbrood (tot 85%) en luxe brood, meergranen en 400 grams (tussen 60 en 70%).
Een goede omzet draaien laat zien dat je je product/dienst en markt goed op elkaar weet af te stemmen. Dat er vraag is naar je aanbod. Dat er cashflow in het bedrijf aanwezig is. Omzet, zelfs al zijn de kosten hoog/hoger, kan er nog altijd voor zorgen dat een bedrijf groeit.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
Middelgrote en kleine bedrijven boekten in 2020 gemiddeld genomen bijna 10% winst. Een hoopvolle conclusie, maar hoe kan die kloppen in een door het coronavirus ontwricht jaar? Onder andere door toedoen van de Rijksoverheid. In 2020 kromp de Nederlandse economie volgens cijfers van het CBS met 3,8%.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
De formule voor nettowinst is: brutowinst - alle indirecte kosten van het bedrijf en belastingen. Een andere berekening is: de omzet - alle kosten, dus directe en indirecte kosten en belastingen.