Vergelijkbare resultaten komen naar voren in het Na- tionale Social media Onderzoek 2023: jongeren van 15 tot en met 19 jaar gebruiken begin 2023 gemiddeld 5,2 socialmediakanalen per persoon.
78 procent van de jongeren gebruikt sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld.
Enkele van de populairste sociale mediaplatforms in 2023 waren echter Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en TikTok, en het is waarschijnlijk dat deze platforms in 2024 populair zullen blijven.
Gemiddeld besteden jongeren nog steeds zo'n 4 uur per dag aan social media, wat ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar. Whatsapp blijft het meest populair (93%), gevolgd door Instagram (85%) en YouTube (84%). Voor het eerst stijgt Snapchat uit boven Facebook in gebruik, die dit jaar nog verder afneemt.
Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2024 maken in Nederland 14,3 miljoen mensen van 15 jaar en ouder gebruik van social media. De leeftijdsgroep 20-39 jaar is meer social media platforms gaan gebruiken.
In oktober 2024 waren er wereldwijd 5,52 miljard internetgebruikers, wat neerkomt op 67,5 procent van de wereldbevolking. Van dit totaal waren 5,22 miljard , of 63,8 procent van de wereldbevolking, social media-gebruikers.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media.
Voor 13- tot en met 24-jarigen geldt dat 83% van de jongeren gebruik maakt van Instagram en 73% gebruik maakt van Snapchat (TeamAlert, 2020a, TeamAlert, 2020b). TikTok staat als vierde op de ranglijst van populaire mediakanalen, met ruim 50% van de jongeren van 15 tot en met 19 jaar die het dagelijks gebruikt.
De leden van de groep zijn rappers Willie Wartaal, Vieze Fur en Faberyayo en producent Bas Bron. De stijl van de groep kenmerkt zich door beats met sterke invloeden uit de elektronische muziek.
Jongeren voelen zich aangetrokken tot complexe karakters. Ook populair zijn grote talentshows, semi-realistische films of series over sensationele onderwerpen en uiteraard soaps. Jongeren gebruiken die programma's of films als spiegel voor hun eigen gevoelens en gedrag.
TikTok, Snapchat, Facebook en Instagram stimuleren verslaving. Een verslaving is lang niet altijd gerelateerd aan alcohol of drugs. Je kan een gameverslaving hebben, maar je kan ook verslaafd raken aan Facebook, TikTok, Snapchat of Instagram bijvoorbeeld.
Whatsapp is onderdeel van haar moederbedrijf Meta (voorheen Facebook) en valt onder sociale media.
Tijdsbesteding aan gamen
In 2021 zegt 13 procent van de middelbare scholieren en 14 procent van de basisschool leerlingen minstens 24 uur per week te gamen. In zowel het basis- als voortgezet onderwijs komt intensief gamen (minstens 24 uur per week) veel vaker voor onder jongens dan meisjes.
Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3:21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar tv, films en series (2:16 uur), gevolgd door online media (0:35 uur), iets lezen of doorbladeren (0:23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0:07 uur).
Hoeveel Amerikanen zijn verslaafd aan sociale media? Conservatieve schattingen suggereren dat ongeveer 10 procent van de Amerikanen verslaafd is aan sociale media. Dat komt neer op 33,19 miljoen Amerikanen (gebaseerd op bevolkingsgegevens uit 2021).
Jongeren moeten en willen opgroeien en betrokken zijn . Ze hebben nieuwe en andere ervaringen nodig om hun horizon te verbreden. Genegenheid of liefde is essentieel in de ontwikkeling van de persoonlijkheid. We moeten weten dat we gewenst en geliefd zijn, ondanks onze tekortkomingen.
De Jeugd van Tegenwoordig is een Amsterdamse rapformatie die in 2005 een rage ontketent met de single 'Watskeburt?!' . Inmiddels hebben ze vele harten veroverd, vijf albums gemaakt en tal van optredens op hun naam staan.
Bier wordt door 42 procent van de jongens wekelijks gedronken en is daarmee veruit de meest populaire drank onder de jongens, op afstand gevolgd door mixdrankjes (11% wekelijks), sterke drank (9% wekelijks) en premixen (8% wekelijks).
Pubers en social media: de cijfers. Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn.
Social Media Gebruik
Bij Generatie Z is er een significante daling in het gebruik van WhatsApp, Facebook, Instagram en Snapchat ten opzichte van vorig jaar. Ondanks deze daling blijft Generatie Z grootgebruiker van Instagram, Pinterest, Snapchat en TikTok.
Hoewel het aantal gebruikers nog wel groeide van 1,3 naar 1,5 miljoen Nederlanders, daalde het aantal Nederlanders dat het platform dagelijks gebruik juist van 0,8 naar 0,7 miljoen. Onder jongeren daalde het dagelijks gebruik van 23% naar 19%, onder 20-39-jarigen daalde het nog harder, van 25% naar 17%.
De doelgroep van Snapchat is mensen onder de 35 jaar, maar de grootste groep bestaat uit jongeren tussen de 13 en 25 jaar. Het vergroten van je bekendheid bij deze doelgroep via Snapchat-advertenties is dus een goed idee.
TikTok is beschikbaar voor mensen van 13 jaar en ouder (of andere leeftijden in bepaalde regio's zoals aangegeven in ons Privacybeleid en onze Gebruiksvoorwaarden).