In de landen om ons heen is het de normaalste zaak van de wereld: als je gaat fietsen, doe je een helm op. In Nederland doet slechts 2 tot 3 procent van alle fietsers dit.
Uit onafhankelijke onderzoeken blijkt dat een fietshelm het risico op hoofd- en hersenletsels aanzienlijk vermindert bij een botsing of valpartij. Van alle fietsers die gewond raken bij een ongeval heeft ongeveer een derde een hoofd- en/of hersenletsel.
De fietshelm is een makkelijke manier om ernstig letsel te voorkomen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen.
In Europa is het dragen van een fietshelm op dit moment verplicht in Finland (iedereen overal), Spanje (buiten de bebouwde kom), Tsjechië (kinderen < 16 jaar), IJsland (kinderen < 15 jaar) en Zweden (kinderen < 15 jaar).
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
Als u een helm draagt, wordt de kans op een botsing of een val natuurlijk niet kleiner. Maar een fietshelm verkleint wel de kans op ernstige verwondingen bij een ongeval. Fietsers met een helm hebben zeventig procent minder kans om te overlijden door een verwonding aan hun hoofd of hersenen dan fietsers zonder helm.
Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Uit onderzoek blijkt dat een fietshelm de kans op hoofdletsel niet verkleint. Een fietshelm is erop gemaakt om klappen op te vangen die tot maar 20 kilometer per uur gaan. Helaas gebeuren de meeste ongelukken met fietsers in combinatie met een auto, motor of scooter. Dan voorkomt een helm helaas geen hoofdletsel.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Per 1 januari 2023 geldt de helmplicht ook voor snorfietsers op fietspaden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
Voor volwassenen is de fietshelm verplicht in Finland en Spanje, maar alleen buiten de bebouwde kom. In Zwitserland is een fietshelm plicht boven snelheden van 20 km / uur. Wel is in veel landen de fietshelm verplicht voor kinderen.
“Een fietshelm beschermt tegen hoofdletsel door absorptie van de kracht. Een fietshelm kan het verschil maken tussen een ernstig hoofd-hersenletsel en een licht hoofd-hersenletsel. Hersenweefsel dat beschadigd is geneest nooit meer. Ernstig letsel kan lijden tot overlijden of ernstige invaliditeit.
Bewaar hem ook niet in de volle zon, zonlicht tast namelijk het materiaal aan. En laat hem niet vallen en zorg dat hij niet ergens hard tegenaanstoot.
Voorstanders zeggen dat het dragen van een helm het risico op hoofdletsels verkleint en zo levens redt. Volgens een studie uitgevoerd door de KU Leuven kan het aantal verwondingen of overlijdens bij fietsers in het verkeer duidelijk worden verminderd als alle fietsers een helm zouden dragen.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
WaveCel is tot 48 x effectiever
Bij het voorkomen van een hersenschudding door een val heb je WaveCel tot 48x minder kans op een hersenschudding dan bij EPS schuim en 28x minder kans dan bij MIPS.
Deze nieuwe Lazer Genesis helm weegt slechts 189 gram. Het is de lichtste helm die Lazer ooit heeft gemaakt. De helm is zo licht vanwege de vele ventilatiegaten en de superlichte versie van Lazer's Advanced Rollsys System waarmee je de helm kunt instellen.
MIPS vermindert de schok voor je hersenen dus aanzienlijk, wat helpt hersenschade te voorkomen. MIPS kan ongeveer 10 tot 15 millimeter bewegen ten opzichte van de fietshelm. Dat lijkt niet veel, maar is wel degelijk een zeer goede bescherming tegen de hersenschade die je op kunt lopen.
MIPS zorgt bij een ongeval dat de helm schuift ten opzichte van de MIPS-laag en het hoofd. Hiermee wordt rotatiebeweging en rotatiekracht naar de hersenen verminderd, en hersenletsel voorkomen. Een helm met of zonder MIPS kan dus een verschil maken tussen ongedeerd te zijn of het krijgen van hersenschade.