U heeft ook Vaarbewijs II nodig als uw vaartuig korter is dan 8 meter, maar een motor heeft van 25 pk of meer. Dit geldt voor zowel het varen op binnenwateren als voor het varen op kustwateren.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot.
Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen.
Motorisering van minimaal 20+ pk. Snelheden van boven de 20 km/h.
Dat de motor 9.9PK heeft in plaats van 10PK, is omdat vroeger vanaf 10PK een vaarbewijs verplicht was. Tegenwoordig is dat vanaf 20km/h, houdt daar dus rekening mee in de combinatie tussen boot en motor.
Tohatsu Buitenboordmotor als beste getest!
De Tohatsu 6 PK is in de ANWB Waterkampioen Juni 2016 als 'test winnaar' uit de bus gekomen met als cijfer een 8. De ANWB Waterkampioen omschreef de 6 PKBuitenboordmotor als een goede buitenboordmotor met een nette prijs.
De boot mag niet sneller varen dan 13 kilometer per uur als je onder de 16 jaar oud bent. De boot mag ook niet langer zijn dan 7 meter zijn. In de praktijk komt dit vaak neer op een motor maximaal 2,5 PK.
Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
Voor deze lezerspaneltest gingen wij uit van een 2,5 pk benzinemotor, waarmee de snelheid onder de 13 km/uur blijft. Daarmee mag de boot ook worden bestuurd door een kind van 12 jaar of ouder. De meeste merken benzine outboards beginnen bij 2,5 pk, maar Honda is een uitzondering.
Vaarbewijs 1 is vooral theorie
Vaarbewijs 1 is 80% uit je hoofd leren en 20% rekenen en Vaarbewijs 2 is 80% rekenen en 20% uit je hoofd leren. Als je allebei tegelijk doet is de slagingskans aanzienlijk kleiner, al kan het natuurlijk wel. Het is alleen gewoon heel erg veel theorie om allemaal tegelijk te onthouden.
Kan ik Vaarbewijs 2 ook zonder Vaarbewijs 1 halen? Nee, u moet eerst Vaarbewijs 1 halen, voordat u Vaarbewijs 2 kunt halen. U kunt beide examens wel tegelijkertijd afleggen. Als u voor beide slaagt, krijgt u direct Vaarbewijs 2.
Klein vaarbewijs II (KVB2): Wil jij met jouw boot tot 25 meter langs de kust varen of op de grote meren, dan heb je het kVB2 nodig. Je mag dan varen op de Waddenzee, Dollard, Zeeuwse zeearmen en zowel het IJsselmeer als het Markermeer.
Heb je een zware sloep met 6 pk? Dan heb je waarschijnlijk geen vaarbewijs nodig. Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Hoeveel pk/kW je maximaal kunt verzekeren, verschilt per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.
Ongeveer 33 km/uur, de snelheid is afhankelijk van veel factoren.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Tohatsu is een buitenboordmotor uit Japan. Met een historie die teruggaat tot in 1956 heeft het bedrijf inmiddels ruim 60 jaar ervaring in het produceren van buitenboordmotoren.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.