Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
De voornaamste klus van een downpipe is het geleiden van de hete uitlaatgassen uit de motorruimte naar beneden (down), waar de uitlaat onder de bodem van de auto doorgaat.
Met een downpipe de APK keuring doorkomen heeft alles te maken met de roettest en het aantal decibels. De experts van WS-Exhaust Systems zorgen ervoor dat jouw downpipe net genoeg geluid maakt om lekker te klinken, maar toch door de APK keuring komt.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Wettelijk moet je uitlaat gasdicht zijn, degelijk hangen en moet de CO2-uitstoot kloppen. Om aan deze eisen te voldoen is een middendemper niet per se nodig. Een katalysator doet namelijk precies dat werk en is vrij goedkoop in te bouwen.
Uitlaat vervangen kosten
De prijs van de uitlaat zal liggen tussen de €310 en €330. Wanneer u via het bovenstaande menu uw kenteken en woonplaats invult, kunt u alle garages in uw buurt met bijbehorende prijzen zien. Zo kunt u een afspraak maken voor het vervangen van de uitlaat bij een gewenste garage.
€350 – €650.
Maar wat mag je dan wel weghalen? De katalysator moet in veel gevallen dus aanwezig zijn, maar een eind- of middendemper mag als je kijkt naar emissies ontbreken. Als de uitlaat maar over de hele lijn gasdicht is, komt je auto op dat punt door de APK.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.
Een innovatieve manier om uw uitlaat geluid aan te pakken is het aanbrengen van een sound booster voor uw auto. Een sound booster auto imiteert het geluid van een motor met meer volume en versterkt deze door middel van een speaker.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Het gevolg is dat er altijd vette dampen worden aangezogen door de turbo. In principe is dit geen probleem. Maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Normaliter geeft dit geen problemen met de apk keuring omdat de kleppen voor 99% gasdicht zijn. Zou u dus de uitlaat klep bij de apk open hebben staan, als u een cut out heeft, dan is dit apk afkeur.
De bovengrens van de geluidsnorm bedraagt dus 95 decibel, maar voor de meeste moderne auto's geldt dat de geluidsnorm vastligt in de typegoedkeuring. Bovendien meet de RDW in dat geval niet bij 3.500 toeren per minuut, maar op het toerental waarop de auto zijn maximum vermogen afgeeft.
Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef. De katalysator is echter een aparte pot (of tegenwoordig vaak potten).
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
De dag dat jouw APK keuring is verlopen mag je de weg niet meer op met dit voertuig. Je mag alleen met dit voertuig de weg op om het voertuig naar de garage te rijden om het APK te laten keuren. Dit moet je ook kunnen aantonen. Je hebt vanaf de vervaldatum nog twee maanden de tijd om een nieuwe APK keuring te regelen.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal.
De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Het vermogen van je motor komt beter tot zijn recht wanneer je de middendemper laat verwijderen. Profiteer van een fellere reactie op je gaspedaal en merk hoe het toerengebied groeit. Door in het inlaat- en uitlaatsysteem van jouw auto merk de middendemper te verwijderen wordt je wagen een stuk vlotter.
Distributieriem (levensduur: +/- 120.000 kilometer) Koppeling (levensduur: +/- 150.000 kilometer) Uitlaat (levensduur: +/- 6/7 jaar) Remschijven en -blokken (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
Een gaatje in de demper geeft alleen overlast en apk-problemen. Het geeft waarschijnlijk geen problemen met tegendruk waardoor de motor slecht trekt dus kun je er gewoon mee doorrijden.
Door de roest kunnen er uiteindelijk gaten in de uitlaat ontstaan, hierdoor gaat hij lekken. Dit hoor je snel genoeg aan het geluid. Als er sprake is van kleine gaatjes, dan kunnen deze nog worden gelast of dichtgesmeerd worden met een speciaal soort pasta, maar dan moet je er vroeg bij zijn.