Elke maand zal je moeten tanken, belasting moeten betalen en je verzekering moeten betalen. Volgens het Nibud kun je bij een auto in de compacte klasse al gauw rekenen op een maandbedrag van 351 euro.
Kijk dus goed naar je wensenlijstje en je budget. Wil je een auto met meer technische snufjes? Dan gaat uiteraard de prijs wat omhoog en zit je al gauw in een prijsklasse tussen de 3.000 en 6.000 euro.
Suzuki Swift: deze auto rijdt voordelig en is redelijk goed te vinden binnen het budget van 5000 euro. Daarnaast is het een mooie, stoere auto! Honda Legend: ga je liever voor iets meer luxe? De Honda Legend is een grote sedan die betrouwbaar en comfortabel rijdt.
Wil je als beginnend bestuurders een eigen auto rijden, dan kost je dat een fortuin, zo blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl. Gemiddeld betalen automobilisten van 18 t/m 20 jaar 2.180 euro per jaar voor hun autoverzekering. Dat komt neer op 181,60 euro per maand.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Ja, iemand van 16 mag een auto kopen of krijgen, echter hij kan de auto nog niet op naam laten zetten. Om een auto op naam te zetten moet je minimaal 18 jaar oud zijn. Een auto op naam hebben staan is echter wat anders dan ook daadwerkelijk de eigenaar te zijn van de auto.
De beste eerste auto's onder 2000 euro zijn onder anderen de Honda Civic, Seat Ibiza en Suzuki Swift. Maar ook merken zoals Peugeot, Toyota en Ford zijn topmerken als eerste auto. Het moet vooral een degelijke, goedkope en betrouwbare auto zijn met acceptabele prestaties.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Onder variabele kosten vallen de variabele afschrijving, brandstof, onderhoud en een eventuele parkeervergunning.
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Heb jij maximaal 10.000 euro te besteden, laat dan zeker je oog eens vallen op de Toyota Aygo. Dat is Japanse topkwaliteit gevat in een lekker compact model. Want met nog geen 3,5 meter is de Aygo zeer wendbaar en daarmee een genot voor in de stad. Elke parkeerplek is ruim genoeg en straatje keren is een makkie.
Welgeteld drie modellen vinden we nog onder de 10.000 euro. Zo is de Dacia Sandero wat duurder geworden, maar kan je hem nog kopen vanaf 9.590 euro. Verder is er de Citroën Ami, een nieuw en opvallend elektrisch stadswagentje dat vanaf 7.690 euro te koop is.
December is volgens hem de beste maand voor goede kortingen, omdat autofabrikanten en dealers zich dan focussen op de verkoopdoelen van het jaar en ook de voorraad nog eens goed bekijken.
Dat hangt een beetje af van het aantal kilometers dat u zelf op jaarbasis gaat rijden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Volgens het Europese cijferbureau Eurostat zijn vervoersdiensten in Nederland de duurste van de hele Europese Unie. Het OV is in Nederland 32% duurder dan gemiddeld in de EU en daar komt de btw-verhoging van 6% naar 9% nog bovenop.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.