Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Grofweg zijn dit motoren tussen de 600 en maximaal 1000cc met vermogens tussen de 60 en 120 pk.
De officiële formule hiervoor is als volgt: PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252. Stel je hebt een auto die 200 Nm koppel levert met een motorsnelheid van 3.000 rpm, dan levert deze dus 200 x 3000 / 5252 = 114,24 Pk.
Van kW naar PK
Je vermenigvuldigt het vermogen van de motor in kW dus met 1,362. Heeft een willekeurige motor een vermogen van 100kW, dan is dit dus 136 PK.
Al met al in stadsverkeer en B-wegen is het allemaal toereikend. Op een snelweg was de 116pk toch wel het het minimale, alhoewel de TDI ook op Autobahn tempo een heerlijke auto was.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
1 pk is gelijk aan ongeveer 736 watt – het vermogen dat nodig is om een massa van 75 kg in 1 seconde 1 meter verticaal op te tillen. Hoewel pk staat voor paardenkracht, komt 1 pk niet overeen met de energieprestatie van een paard. Een paard heeft namelijk 2,5 tot 10 paardenkrachten.
Het omrekenen van het vermogen van een motor van PK naar kW is eenvoudig. Je deelt het vermogen in PK door factor 1.362.
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur.
Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
Normaal gesproken kan je met een motorfiets die tussen de 50 en 100 pk heeft prima uit de voeten. En dan moet je al dat vermogen ook nog goed in de hand kunnen houden. Ga je ver over de 100 pk grens heen dan heeft de gemiddelde motorrijder snel moeite om de boel in de hand te kunnen houden.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Wanneer we 40 pk omzetten in paardenkracht, is het resultaat afgerond: 30 kW (kilowatt). Dus, 40 pk = 30 kW.
Om te weten te komen hoeveel pk's de motor van jouw auto levert kan je het eerst een kijkje nemen aan de achterkant van de kentekencard. Daar staat soms het vermogen ook in kW uitgedrukt. Dit kan je eenvoudig met behulp van een online omrekeningscalculator omzetten in pk's.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is.