Naar schatting zit het vermogen van een gemiddelde MotoGP-motor boven de 250 pk, naar schatting tussen de 260 en 280 pk. Het exacte vermogen van de MotoGP-motoren is een geheim dat strikt bewaard wordt door de verschillende fabrikanten.
Het vorige record was in handen van Johann Zarco, die tijdens de vierde training van de Grand Prix van Qatar van 2021 een top van 364,7 kilometer per uur klokte. De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur.
Je wilt de concurrentie immers niet wijzer maken dan nodig. Het gaat in het lijstje hieronder om wat oudere cijfers op basis van oude technische reglementen, maar die geven nog steeds een aardige indicatie als het om vergelijkingen gaat. Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder).
Maar wat zijn nu de werkelijke kosten en hoe zijn deze opgebouwd? Wat kost een MotoGP machine? De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
Vanaf 2012 zullen de motoren een cilinderinhoud van maximaal 1000cc, vier cilinders en een maximale boring van 81mm hebben.
In de MotoGP-klasse komen alle superlatieven van de motorsport bij elkaar. Met de sterkste motorfietsen (bijna 300 pk), de hoogste topsnelheid (362,4 km/uur, Johann Zarco, GP Doha 2021) en de extreemste hellingshoeken (66 graden, Marc Marquez, GP Sachsenring 2019) doet de koningsklasse zijn naam eer aan.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
Hoeveel cc heeft een MotoGP-motor? De motorspecificaties van de MotoGP-fabrikanten verschillen nogal, maar één ding hebben ze gemeen: de cilinderinhoud van een MotoGP-motorblok is 1000cc. Daarbinnen variëren de merken met verschillende concepten.
De 90-graden-V4-motor kan 18.000 toeren draaien.
Bij een MotoGP motor maken ze gebruik van seamless gearboxen, letterlijk vertaald naadloze versnellingsbakken. Hierbij is er bij het schakelen een korte tijd dat de motor in twee versnellingen zit voordat het overschakelt naar de volgende. Hierdoor is het schakelen sneller en een stuk soepeler.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De pitstraat van Circuit Zandvoort heeft een lengte van 150 meter, de maximumsnelheid is 60 kilometer per uur.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Verstappen eindigde op P2 met 337 kilometer per uur. Zhou Guanyu (336 kilometer per uur) maakte de top drie af.
Wat weegt een MotoGP-machine? Het gewicht van een MotoGP-machine wordt bepaald door de mondiale motorsportfederatie FIM en ligt voor 2023 op een gewicht van 157 kilogram. De teams hebben toestemming om de motor met behulp van ballast op gewicht te brengen.
Bij 120 km/h in de 5e versnelling draait de motor ruim 3700 toeren.
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
MotoGP-fietsen zijn in rechte lijn sneller dan Formule 1-auto's. Punt. De geringere luchtweerstand en de nog steeds beestachtige pk/gewichts-verhouding zorgen ervoor dat de tweewielers blijven trekken, waar F1-racers boven de 300 km/u serieus last beginnen te krijgen van luchtweerstand.
Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.
GROOTSTE CAPACITEIT TER WERELD VAN 2500 CC
De grootste productiemotor ter wereld is een volledig nieuwe Triumph-driecilinder van 2500 cc, die natuurlijk een nog hogere capaciteit heeft en betere prestaties levert dan zijn voorganger.
Formule 1, officieel de FIA Formula One World Championship, is de hoogste klasse in het formuleracen. Deze tak van autosport betreft het racen in speciaal voor dit doel ontwikkelde auto's met open wielkasten.
Het vorige record was in handen van Johann Zarco, die tijdens de vierde training van de Grand Prix van Qatar van 2021 een top van 364,7 kilometer per uur klokte. De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur.
TOKIO - De Japanse motorenfabrikant Kawasaki heeft zijn raceteam teruggetrokken uit het wereldkampioenschap MotoGP. Kawasaki is in financiële problemen gekomen door de wereldwijde financiële crisis.