U kunt dus ook een uit Duitsland te importeren auto in een Financial Lease of private finance constructie rijden. U kunt de te leasen import-auto tot maximaal de aanschafprijs exclusief BTW financieren voor Financial Lease en inclusief BTW voor private finance (privé financiering).
Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland. Dit komt omdat Duitsland een grotere markt heeft, waardoor er meer concurrentie is en de prijzen lager zijn. Bovendien zijn de belastingen op nieuwe auto's in Duitsland lager dan in Nederland.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een auto kopen in Duitsland is behoorlijk populair. Er zijn voordelen, maar er zijn ook een aantal zaken waarop je moet letten. Een van de grote voordelen is bijvoorbeeld de relatief lage prijs. Die maakt het reisje naar Duitsland vaak meer dan waard.
Leaseauto in Duitsland registreren
De auto van een medewerker die in Duitsland woont, en daar voornamelijk klanten bezoekt, moet dus, ook al werkt diegene onder een Nederlands arbeidscontract, in Duitsland geregistreerd en op kenteken gezet zijn. Dit betekent dat je een Duits leasecontract nodig hebt.
Het is mogelijk om zowel zakelijk als privé een auto in het buitenland te leasen. Je kunt dan ook terecht bij een van de vele Duitse autodealers voor het afsluiten van een leasecontract. Een mogelijkheid is het rijden van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland.
In Duitsland zijn de lease auto's goedkoper dan in Nederland.
Nederlanders die naar Duitsland verhuizen en een auto hebben, zullen in Duitsland onder andere te maken krijgen met de zogenaamde Kfz-Steuer: de wegenbelasting.
Spanje, Griekenland, Finland en Denemarken, dat geen lid van de eurozone is, zijn de markten waar de catalogusprijzen vóór belasting over het algemeen de laagste zijn. In Duitsland, de grootste markt, en Oostenrijk zijn de prijzen het hoogst.
Bespaar duizenden euro's ten opzichte van vergelijkbare Nederlandse occasions. Kies uit een breed assortiment jonge occasions met lage kilometerstanden. Duitse auto's zijn over het algemeen vollediger uitgerust, meer opties voor minder geld dus. Europees geldende fabrieksgarantie of aanvullende garantie via Das Import.
Vooral de modellen van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault en Toyota scoren goed. De Volkswagen Polo, Golf en Tiguan staan meestal in de top 3, gevolgd door auto's als de Renault Captur, Nissan Qashqai en Ford Fiesta.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Stappenplan auto importeren
Een auto kopen in Duitsland is net zo makkelijk als in Nederland. Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
Naast Autoscout24.de en Mobile.de zijn er tal van andere websites die een groot aanbod aan voertuigen bieden. Deze websites hebben vaak een groot aanbod van verschillende aanbieders van Duitse occasions in alle categorieën merken, modellen en prijsklasses.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd.
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar. Een auto uit 2017 is vanaf januari 2018 namelijk minder waard op de markt.
Bulgarije is het goedkoopst. Een vakantie in een van de oudste landen van Europa kost je 49% minder dan in Nederland. Dat bekent dat je maar € 510 euro kwijt bent aan een vakantie die hier € 1.000 kost. Ook Roemenië en Hongarije zijn erg goedkoop.
Weekers wil dat voor auto's met een Oost-Europees kenteken die langdurig in ons land zijn, straks motorrijtuigenbelasting wordt betaald. Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
De normale bijtelling in Duitsland bedraagt 1% van de Duitse cataloguswaarde per maand dus 12% per jaar.
In Duitsland is de bijtelling bij privé gebruik van de auto van de zaak 1% per maand van de Duitse cataloguswaarde, oftewel 12% per jaar. Daarnaast geldt ook een bijtelling als er sprake is van woon-werkverkeer.
U mag niet in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden als u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland. Of als u ingeschreven had moeten zijn in de BRP. U bent verplicht zich in de BRP in te schrijven als u langer dan 4 maanden in Nederland woont.
Natuurlijk heb je in Nederland genoeg mogelijkheden om een auto te leasen, zowel zakelijk als privé. Maar je kunt ook een auto lease in België als Nederlander. Een auto leasen in België kan veel voordelen met zich meebrengen.
In Duitsland wonen is qua levenskosten net wat goedkoper dan in Nederland. Dit is dan ook de reden dat veel Nederlanders die aan de grens met Duitsland wonen ervoor kiezen om in dit land boodschappen te doen. Dit is dan ook een goede reden voor u om naar Duitsland te verhuizen.