De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 50 kW (68 pk) en een maximum koppel van 93 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 4,6 l/100km (1 op 21,7).
De Citroën C1 als occasion
Het enige sterke aankoopargument: goedkoop autorijden. Dat gaat op, zo lang je kijkt naar de lopende kosten. De meeste C1's zijn heel zuinig, kosten weinig in onderhoud en ze zijn best betrouwbaar, waardoor je zelden andere kosten hebt dan normale slijtage.
De Citroën C1 is leverbaar met twee motoren: een 1.0 en een 1.2 liter benzinemotor. Beide tellen drie cilinders, laten een wat vreemdsoortige roffel horen en lopen iets minder rustig dan de meer gebruikelijke viercilinder motoren.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,50 liter per 100 km en hij weegt 805 kg. De APK is geldig tot 15-02-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 61,92 per kwartaal.
Regelmatig onderhoud aan de airco in uw Citroen C1 zorgt ervoor dat deze niet kapotgaat. Dat is belangrijk, want het repareren of compleet laten vervangen van een airco kost veel meer geld dan regelmatig onderhoud aan de airco. Daarnaast is het van groot belang dat de airco niet droog komt te staan.
De rijprestaties lijden zeker niet onder de prijs. De C1 rijdt vlot en trekt snel op. Ook op de snelweg komt de Citroën C1 goed mee, met een topsnelheid tot wel 157 km per uur.
Een realistische km-stand voor een C1 met goed onderhoud is 500.000 km.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Citroen C1. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus. Het is dan ook belangrijk om vakkundig te werk te gaan bij het vervangen van de distributieriem.
De Citroën C1, Peugeot 107/108 en Toyota Aygo zijn bijna-identieke auto's in de zogenaamde miniklasse, ontwikkeld en geproduceerd in Tsjechië door een joint venture van PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation.
Meestal gaan ze niet langer dan 100.000 km mee. Er zijn gevallen bekend waarbij de ketting bij de 60.000 km al vervangen moest worden. De reparatiekosten zijn flink en kunnen wel eens tegen de 700 euro aanlopen. Vaak begint de ketting lawaai te maken en dan weet je dat je aan de beurt bent.
Motor. De Aygo, C1 en 108 delen dezelfde atmosferische 1.0 VVT-i benzinemotor met 69 pk/95 Nm. De driecilinder van Toyota/Daihatsu is bewezen betrouwbaar. In 2018 wordt de 1.0 VVT-i technisch aangepast met het oog op de strengere WLTP-testcyclus.
De Toyota AYGO staat op de vierde plaats in de ranglijst van zuinigste compacte occasions. Deze zeer populaire en veel verkochte stadsauto wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. En ondanks dat de auto geen hybride-aandrijving heeft, laat hij een bijzonder net verbruik van 1 op 19,1 noteren.
De Citroën C1 prijs begint bij 15.980 euro. Met zijn doordachte afmetingen is de C1 één van de meest veelzijdige compacte stadsauto's. Let op: De productie van de C1 is met ingang van 2022 gestopt.
De prijs van een Citroën C1 met benzinemotor start bij 11.530 euro voor de 1.0 VTi 3-deurs 72 pk Live Manuele vijfbak en voorwielaandrijving. De topversie is de 1.0 VTi 5-deurs Airscape 72 pk Shine 5-traps met automaat en voorwielaandrijving en kost 16.300 euro.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.