Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
De netto omzet van de eet- en drinkgelegenheden in Nederland bedroeg in 2017 18 640 miljoen euro. De netto omzet was het hoogst in Noord-Holland met 4 986 miljoen euro gevolgd door Zuid-Holland met 3 924 miljoen euro en Noord-Brabant met 2 674 miljoen euro.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen.
Uit gegevens van het bedrijfschap Horeca en catering komt naar voren dat dit bedrijfstype, uitgaande van het genoemde oppervlakte, een omzet genereert van € 3.800,-- per m2.
De gemiddelde omzet van een cafetaria ligt tussen 130.000 en 140.000 euro. De omzet van een fastfoodrestaurant rond twee miljoen euro. Een lunchroom komt uit op 200.000 euro.
Er komen gemiddeld 30 klanten per dag.
Totale vaste lasten: de kosten die we altijd hebben om het restaurant open te hebben. Salarissen, huur, verzekering, telefoon, internet, water, elektriciteit, etc. Totale variabele kosten: de kosten die we hebben wanneer gasten het restaurant binnenkomen. Productiekosten, , schoonmaken, enz.
Jongeren, de zogenoemde Millennials (18-36) eten het vaakst in restaurants. 29 procent van hen eet minstens één keer per week buiten de deur. Maar diezelfde jongeren zoeken wel goedkopere oplossingen. De gemiddelde besteding ligt op 19,42 euro per restaurantbezoek.
De optelsom van alle verkochte artikelen x de prijs = de omzet. Omzet is hetgeen dat verkocht is in een bepaalde periode ongeacht de betalingsmethode. Het maakt dus niet uit of gasten direct betaald hebben of een factuur toegestuurd krijgen (debiteuren).
Stelregel is dat de huisvestingslasten op 10 tot 15 procent van de omzet liggen. "Bij een toplocatie kun je gaan voor 20 procent, maar zeker niet meer." Belangrijk is om je te realiseren dat je allebei hetzelfde doel nastreeft. Jij wilt graag een winkelruimte, de verhuurder wil graag dat zijn pand wordt verhuurd.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Het economisch bureau van ING ging voor dit jaar eerst nog uit van een prijsstijging van 2,5 tot 3 procent in de horeca vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de hogere energieprijzen. "Maar dat gaat flink hoger uitvallen, aangezien horecaondernemers ook te maken hebben met stijgende prijzen van bepaalde grondstoffen.
Elke ondernemer kent ze uit zijn hoofd, de kengetallen in de horeca. 30 procent personeelskosten, 30 procent inkoopkosten, rond de 12 procent huisvestingskosten. Met deze percentages in je exploitatiebegroting, zit je altijd goed.
De gemiddelde huurprijs van de bedrijven uit onze benchmark is €73.000. De gemiddelde omzet ligt op iets meer dan €1 miljoen. Daaruit blijkt dat de gemiddelde huur die onze benchmarkbedrijven betalen op 7,22 procent ligt.
Een veelgehoorde vuistregel is dat het percentage personeelskosten in de horeca maximaal 30% van je omzet mag zijn. Echter is dit percentage slechts een indicatie en verschilt het erg per horecagelegenheid, ondernemer, concept en locatie.
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Je kunt de waarde van de goodwill van het bedrijf op basis van de omzet berekenen. Voor het bepalenvan de goodwill van het horecabedrijf gelden verschillende vuisregels, bijvoorbeeld de volgenden: 4 tot 5 x de nettowinst van de horecazaak OF 0,75 tot 1,2 x de jaaromzet van de horecazaak.
De consument gaf in 2021 gemiddeld een bedrag uit van 70 euro op het terras. De horeca uitgaven verschillen wel per generatie en de millenials geven een bedrag uit van ongeveer 75-85 euro. Bij de generatie babyboomers gaat het om horeca uitgaven van ongeveer 65 euro.
De Millennials, jongeren tussen de 18 en 36 jaar, gaan het vaakst uiteten. 29 procent van deze Generatie Y mét digitale mindset eet minstens 1 keer per week buiten de deur en 1/3 laat minstens 1 keer per maand eten thuisbezorgen (FoodService Instituut Nederland).
Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaat. Per persoon besteden gasten dan 25,05 euro aan een restaurantbezoek.
Na je studie start je tussen de 1951 euro en 2580 euro bruto. Dit kan na 10 jaar oplopen naar 2773 euro tot 3993 euro bruto. In onderstaande grafiek zie je hoe jouw salaris zich kan ontwikkelen als je aan het werk gaat na de opleiding Meewerkend horeca ondernemer.
Voor een ruimte met een koopprijs van € 1 miljoen komt dat neer op een aanbetaling van € 100.000 tot € 200.000. Zodra je een ruimte hebt, zul je renovaties moeten uitvoeren om bepaalde zaken te repareren en/of de ruimte aan te passen aan je wensen.
Vraag een exploitatievergunning horecabedrijf aan
U heeft een exploitatievergunning horecabedrijf nodig als klanten eten en drinken in uw restaurant of café. Soms is er geen exploitatievergunning horecabedrijf nodig. Bijvoorbeeld voor een afhaalrestaurant of bedrijfskantine. Dit verschilt per gemeente.