Standaard kan de 6-bak DSG 380~400 Nm koppel aan voordat de koppeling overbelast wordt en gaat slippen.
De DQ200 DSG is de eerste en enige 7-traps DSG transmissie welke gebruikt maakt van een zogeheten droge koppeling. De DQ200 is geschikt voor voertuigen met een motorkoppel tot 250Nm en kan gevonden worden in kleinere voertuigen zoals de Polo, Golf, Passat en Touran.
Als u op zoek bent naar een automatische versnellingsbak, overweeg dan een DSG. Een DSG is meestal één van de soepelere en efficiëntere versnellingsbakken en de meeste hebben een levensduur van minstens 160.000 kilometer, zo niet meer.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Een aantal nadelen van DSG: DSG-automaten zijn wat prijziger. soepel naar voren kruipen zoals je kan doen als je je koppeling heel voorzichtig op laat komen, lukt niet. een DSG-bak wat wat onderhoudsgevoeliger dan een traditionele handgeschakelde versnellingsbak.
*Per versnelling kan het maximale koppel begrensd zijn op 380 of 440Nm.
Deze modificatie zorgt dat de motor veel beter in zijn optimale toerenbereik blijft. Een DSG bak heeft standaard al een zeer korte schakeltijd, echter is ook hier optimalisatie mogelijk, zonder dat hier concessies aan het rijcomfort gedaan worden. De schakeltijden worden merkbaar korter.
DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
Met het resetten van een DSG-automaat bedoelt men meestal het terugzetten naar de basisinstellingen vanaf fabriek. Een DSG-bak 'leert' in eerste 100 tot 1000 km en past de instellingen aan door constant de rijstijl en andere gemeten waarden te gebruiken.
Problemen van DSG Volkswagen vertalen zich op velen manieren, denk bijvoorbeeld aan: trillingen uit de bak, het niet goed 'oppakken', onvoorspelbaar schakelgedrag, koppeling die slipt of het slecht 'reageren'. Ondanks het naadloos schakelen van de DSG6 en DSG7 herkent Digicar de VW DSG problemen.
Elke 60.000km moet de speciale DSG olie (ca 6 Liter) met filter vervangen worden.
In de meeste gevallen geven de oliefabrikanten aan dat de maximale vervangingstermijn voor hun longlife automaat olie 80.000 kilometer is. Bij overige oliën wordt er ook wel een max. van 60.000 kilometer geadviseerd.
Als de auto wat ouder wordt of veel gereden heeft kan de automatische versnellingsbak zelfs eigenschappen gaan vertonen die hinderlijk zijn voor het comfort of storingen veroorzaken. Om te voorkomen dat er uiteindelijk een versnellingsbakrevisie nodig is, kan het dus verstandig zijn om je automaatbak te laten spoelen.
DSG spoelen verkleint de kans op vervelende klachten en houdt de DSG-automaat in goede conditie. Multimerk raadt aan om de DSG-bak iedere 60.000 km te reinigen en verversen.
Er worden verschillende aanduidingen gebruikt voor een automaat met dubbele koppeling, waarvan DCT en DSG de bekendste zijn: DCT (BMW)DSG (Volkswagen, Skoda, Seat)
Het kan niet direct kwaad als je vlakbij een afrit staat en je sleept stapvoets maar beter is niet.
Versnellingsbak revisie kosten
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.