Minder verkeersdoden in auto en op fiets Onder de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel. Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval.
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
In 2015 was 98% van de overleden motorrijders een man (46 mannen ten opzichte van 1 vrouw). In de afgelopen tien jaar was in Nederland tussen 90 en 100% van de in het verkeer overleden en ernstig gewond geraakte motorrijders man [7] [8].
Jaarlijks overlijden er zo'n vijftig motorrijders. De meeste dodelijke slachtoffers zijn tussen 40 en 49 jaar, van wie 95 procent man. Dit komt vooral doordat mannen vaker en meer motorrijden dan vrouwen.
De feiten over het gevaar van motorrijden
Uit gegevens van 2010 tot 2014 is naar voren gekomen dat een motorrijder per afgelegde afstand ongeveer 30 keer meer kans heeft om te overlijden in het verkeer dan iemand die in een auto rijdt. Ook is de kans zo'n 20 maal groter dat je na een ongeluk in het ziekenhuis belandt.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Oppassen geblazen. Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Check je salaris!
De meerderheid van Bestuurders van motorrijwielen verdient een salaris tussen € 1.332 en € 3.012 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Bestuurders van motorrijwielen varieert van € 1.332 tot € 2.026. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.603 en € 2.348 per maand liggen.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (54% van het totaal aantal verkeersdoden, 62% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (20% van het totaal en 23% in BRON) en wegen van het Rijk (9% totaal en 10% in BRON).
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
In 2021 kwamen 52 motorrijders om het leven na een verkeersongeval, dat is een stijging ten opzichte van de 44 in 2020 maar exact gelijk aan 2019. Bij deze vorig jaar dodelijk verongelukte motorrijders betrof het 51 mannen en één vrouw, een verhouding die eigenlijk elk jaar te zien is.
Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
Rijfouten, zoals controleverlies of slippen bij het remmen, zijn de meest voorkomende redenen. Wat betreft de resterende 10%, de oorzaken zijn vaak externe elementen, maar bij andere is de oorzaak onbekend.
Denemarken komt als 'meest verkeersveilige land' uit de bus: hier waren per 10.000 inwoners 'slechts' 5 verkeersslachtoffers.
Bestuurders van roze auto's veroorzaken de meeste aanrijdingen met andere automobilisten.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.
Een gemiddelde motorband heeft bij nat weer nog steeds 70% grip op de weg. De meeste motorrijders maken niet eens gebruik van hun maximale grip. Sterker nog: de gemiddelde motorrijder gebruikt maar 60% van de maximale grip. Ook in de regen kun je als motorrijder dus veilig de weg op.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.