In 2021 werden in Nederland 1498 gekentekende motoren gestolen, dat is een daling van 7% ten opzichte van de 1604 in 2020. Het is ook lager dan de voorgaande jaren: in 2019, nog voor de coronacrisis dus, werden 1579 motoren gestolen en in 2018 en 2017 waren dat er respectievelijk 1602 en 1631.
Tot de drie meest gestolen merken behoren, in volgorde van populariteit, Yamaha, Suzuki en Honda. De dieven zijn vooral op zoek naar Yamaha's die jonger zijn dan een jaar, en naar ouder motoren van het merk Suzuki en Honda. In 2017 werden er 268 motorfietsen van het merk Yamaha gestolen.
Na de diefstal rijdt de motordief zelf, of met behulp van een bestelauto of aanhangwagen direct naar de plek waar de motor "koud wordt gezet". Anderen zorgen voor het strippen, ombouwen (hetgeen in het dievengilde omkatten wordt genoemd) en verkoop, al dan niet naar het buitenland.
Voertuiggegevens online bekijken. Gegevens van een voertuig bekijkt u in het kentekenregister op de website van de RDW. Daar ziet u of het voertuig als gestolen staat geregistreerd. Maar bijvoorbeeld ook wat de vervaldatum is voor de apk.
Het is ook lager dan de voorgaande jaren: in 2019, nog voor de coronacrisis dus, werden 1579 motoren gestolen en in 2018 en 2017 waren dat er respectievelijk 1602 en 1631. In de categorie motoren van 0 tot en met 3 jaar is het aantal gestolen motorfietsen relatief het hoogst.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Parkeer je motor op een drukke plek.
Probeer de motor vast te zetten aan een object. Met een schijfremslot kan de dief nog altijd je stuurslot kapot maken en een skateboard onder het voorwiel zetten. Om de motor vast te zetten aan een object kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een U-beugel of een lang kettingslot.
Om je motor echt goed te beveiligen, kies je voor een combinatie aan sloten. Naast een ART-4 of ART-5 slot, is een remschijfslot verstandig. Dit zorgt ervoor dat de dief niet weg kan rijden. Ook een stuurslot kan een optie zijn, maar deze is relatief makkelijk open te breken.
Op de meeste nieuwere motoren is standaard een SCM-beveiliging klasse 1 ingebouwd. Dit is een startonderbreker. Maar er zijn ook motoren die zijn voorzien van klasse 3: een startonderbreker, met alarm- en volgsysteem. Wanneer de motor dit systeem heeft, is het risico op diefstal lager.
Een startonderbreker – ook wel immobilizer – verwijderen of uitschakelen kan niet zomaar. Het systeem is door de autofabrikant gemonteerd en kan niet worden uitgeschakeld of verwijderd. Je kunt het systeem alleen uitschakelen met jouw unieke sleutel.
VbV-SCM Klasse Startonderbreker (klasse 1) vanaf € 399,00.
SCM/CCV Klasse 1 is de voormalige beveiligingsklasse 'Startonderbreker'. Deze beveiligingsklasse bestaat uit een elektrisch systeem (startonderbreker) met ten minste twee automatisch ingeschakelde blokkeringen: Blokkering van de startmotor.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Motorbeveiligingsschakelaars zijn elektromechanische beveiligingen voor hoofdstroomcircuits. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt om motoren handmatig in- en uit te schakelen en beveiligen zekeringsloos tegen kortsluiting, overbelasting en fase-uitval.
Thermische Beveiliging van elektromotor
Hiervoor wordt een thermische motorbeveiligingsschakelaar gebruikt. De motorstroom verwarmt daarin bi-metalen, die dus ook langzaam warm worden. Bij overschrijding van de ingestelde temperatuur zorgen die bi-metalen voor uitschakeling van de motor.
Een stuurslot is een preventiemiddel tegen diefstal van de auto en werkt doordat het slot het stuurwiel van de wagen sluit. Door het gebruiken van een stuurwielslot is het namelijk niet meer mogelijk om het stuur te draaien.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit kijkt ook naar de regio waar de meeste auto's gestolen worden. In de regio Oost-Nederland wordt het vaakst een auto gestolen (1.327 keer). Pas daarna komen Rotterdam (1.252) en Amsterdam (1.122). Gelukkig worden auto's ook nog regelmatig teruggevonden.
Welke lengte een kettingslot moet hebben kun je geen eenduidig antwoord op geven en is afhankelijk van verschillende factoren. Uiteraard moet een kettingslot niet te kort zijn, want dan beperk je de mogelijk om je tweewieler te verbinden met een vast object.
Over het algemeen verlangen verzekeringsmaatschappijen in hun polisvoorwaarden een categorie 2 slot voor een fiets, een categorie 3 slot voor een brom-of snorfiets/scooter en een categorie 4 slot voor een motorfiets.
Klasse alarm 1 bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering.
Borgklasse 1 is de laagste risicoklasse, borgklasse 4 de hoogste. De methode om de beveiligingsklasse te bepalen heet VRKI, ofwel Vernieuwde Risico Klasse indeling. Voor elk van deze klassen gelden andere regels.
Borg klasse 2 (of VRKI klasse 2) beveiliging staat voor beveiligingsmaatregelen in verhouding met het risico van diefstal en of inbraak.