Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Er is aangetoond dat 20 minuten per dag lezen veel positieve voordelen heeft. Wist u dat…? Kinderen die 20 minuten per dag/5 dagen per week lezen, in één schooljaar aan 1,8 miljoen woorden worden blootgesteld. Vergelijk dit met leerlingen die 5 minuten per dag lezen – zij worden in één schooljaar aan 282.000 woorden blootgesteld.
Lezen versterkt de hersenen, stimuleert het vroege leerproces en creëert verbindingen in de hersenen die de taal-, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen .
Onze nationale campagne Read With a Child herinnert ouders en verzorgers eraan dat 20 minuten lezen met een kind de belangrijkste tijd van de dag is. Elke dag lezen met een kind bevordert de woordenschat, taal en vroege leesvaardigheden .
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
Vooraf in de kleuterklassen, wordt het leren lezen van groep 3 voorbereid door het aanleren van letters. Eerst letters, dan woorden, vervolgens zinnen en uiteindelijk lees je het helemaal zelf: een boek!
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Streef naar 20 minuten per dag - Wat betreft hoeveel een 6-jarige zou moeten lezen, wordt aanbevolen dat ze ten minste 20 minuten per dag lezen. Dit klinkt misschien niet als veel, maar het kan een aanzienlijk verschil maken in hun leesontwikkeling.
Voorlezen aan jonge kinderen is een belangrijke manier om hen te helpen taalvaardigheden op te bouwen . Het stelt hen bloot aan nieuwe woorden en manieren om taal te gebruiken. Het helpt hen ook om algemene informatie over de wereld te leren, wat het voor hen makkelijker maakt om over nieuwe onderwerpen te leren als ze eenmaal op school zijn.
Belang van lezen
Loop een willekeurige klas binnen en het advies van de leerkracht zal zijn: lees elke dag minstens 10 minuten. Kinderen die elke dag oefenen met lezen hebben een grotere woordenschat, presteren beter op school en hebben een groter inlevingsvermogen.
30 minuten per dag lezen versterkt je hersenen .
Dit was vooral het geval in de somatosensorische cortex, het deel van de hersenen dat beweging waarneemt. De hersenen waren actiever en sterker door de manier waarop lezen ze beïnvloedt. Vergelijkbaar met het inplannen van een work-out in je dag, is minder vaak meer.
Zoals bij veel trends die in het Kids & Family Reading Report naar voren komen, varieert het aantal boeken dat in de zomer wordt gelezen sterk per leeftijdsgroep (zie figuur 2b): kinderen van 6 tot 8 jaar lezen gemiddeld 19 boeken ; dat aantal daalt tot negen onder kinderen van 9 tot 11 jaar, zes onder kinderen van 12 tot 14 jaar en twee onder kinderen van 15 tot 17 jaar.
Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Idealiter zouden tweede klassers ongeveer 30 minuten van hun schooldag moeten besteden aan lezen. Maar uw kind zou thuis ook moeten oefenen met lezen, zelfs als ze veel tijd besteden aan lezen op school. Moedig uw tweede klasser aan om thuis elke dag minstens 15 tot 20 minuten te lezen.
Van de zevenjarigen – beginnende lezers – leest 68% vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd. Aan het eind van de basisschool, op twaalfjarige leeftijd, is dat met de helft gedaald (naar 35%). Het aantal kinderen dat nooit voor het plezier een boek leest, wordt in deze periode juist vijf keer zo groot.
Het wordt algemeen aanbevolen dat kinderen dagelijks lezen, al is het maar 15 minuten per dag. Toch suggereert het onderzoek van dit jaar dat een derde van de kinderen niet eens een keer per week voor de lol leest.
De gemiddelde leessnelheid bedraagt rond de 240 wpm. De aanduiding 'aanzienlijk sneller dan gemiddeld' is een subjectieve kwalificatie, die hier wordt ingevuld als 'meer dan twee keer sneller dan gemiddeld'.
Hoewel er geen strikte regel is voor hoelang je elke dag moet lezen, wordt over het algemeen aanbevolen om minstens 20-30 minuten per dag te lezen. Dit kan gemakkelijk worden ingepast in je dagelijkse routine, bijvoorbeeld voor het slapengaan, tijdens je lunchpauze of in het openbaar vervoer.
Oudere mensen zijn over het algemeen ferventere lezers dan jongere mensen. 65-plussers besteden per dag een uur en 22 minuten aan lezen, terwijl dit onder 13- tot 19-jarigen 14 minuten is.
20 minuten lezen per dag stelt lezers bloot aan 1,8 miljoen woorden per jaar . Leerlingen van 6 tot 11 jaar die zichzelf als "frequente lezers" bestempelden, lazen 43,3 boeken per jaar. Middelbare scholieren die een 18 weken durend programma voor stil lezen voltooiden, lieten een verbetering zien van 1,9 leerjaar.
Lezen is niet alleen leuk, maar ook van groot belang voor je kind en zijn ontwikkeling. Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind.Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind.
Uit meer onderzoek blijkt dat lezen stress vermindert en ervoor kan zorgen dat u beter slaapt . (Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat lezen cognitieve achteruitgang met de leeftijd kan voorkomen en u zelfs kan helpen langer te leven.) Over het algemeen is het dus goed om van lezen te houden.
Leesvaardigheid. Hoewel kinderen de woorden die ze op een pagina lezen, kunnen decoderen, is dit toch anders dan leesvaardigheid. Leesvaardigheid ontstaat wanneer een kind de kennis en vaardigheden heeft ontwikkeld om woorden automatisch, nauwkeurig en snel te herkennen. Dit ontwikkelt zich meestal op de leeftijd van 7 tot 8 jaar .
Kinderen van 7 jaar hebben net leren lezen, terwijl kinderen van 9 jaar al moeilijkere verhalen aan kunnen.
De KS1-leesniveaus bestrijken jaar 1 en 2 van het basisonderwijs, in de leeftijd van 6-7 jaar. Op dit moment wordt van kinderen verwacht en aangemoedigd om te vorderen van hun EYFS-leesniveaus naar de KS1-leesniveaus die gaan van niveau 4 tot niveau 12.