14.000 ondernemers dienden in 2021 een aanvraag in voor de 2 fiscale regelingen MIA en Vamil. Het totaalbedrag dat ondernemers via belastingvoordeel (netto fiscaal voordeel) ontvangen komt in 2021 naar verwachting uit op € 119 miljoen. Dit was in 2020 nog € 90 miljoen, een stijging van ruim 30%.
De MIA\Vamil maakt de marktintroductie en -verbreding van uw bedrijfsmiddel makkelijker door deze op de Milieulijst te zetten. Het budget voor 2022 voor MIA is € 144 miljoen. Voor Vamil is in 2022 € 25 miljoen beschikbaar.
De milieu-investeringsaftrek biedt u de mogelijkheid de fiscale winst te verlagen. U kunt tot 45% van het investeringsbedrag in mindering brengen op de winst.
De elektrische personenauto komt in 2022 niet meer in aanmerking voor MIA. Auto's met elektrische aandrijving die voorzien zijn van zonnepanelen met een vermogen van minimaal 1 kilowattpiek krijgen in 2022 36% MIA.
Berekenen MIA\Vamil-steun
Wij hanteren voor het bepalen van de MIA\Vamil-steun de volgende berekening: MIA: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x voordeel MIA (45 %, 36% of 27%, afhankelijk van de lettercode) x 25% (nominaal belastingtarief) Vamil: investeringsbedrag (na eventuele aftopping) x 3%
Elektrische en waterstofvoertuigen
Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen blijft wel in aanmerking komen. Van sommige elektrische bestelauto's, L7e- en waterstofvoertuigen is bij ons al bekend dat ze in aanmerking komen voor MIA en/of Vamil.
Samenloop van de MIA/EIA en de KIA is wel mogelijk. Als het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen in het jaar van de investering, komt de MIA, EIA en KIA slechts in aanmerking voor het bedrag dat in het betreffende jaar is betaald. Het overige schuift door naar het volgende jaar.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Maar Lightyear wil een extra stap zetten: naast een accu waarmee de auto 625 kilometer kan rijden, liggen er zonnepanelen op het dak. Die voegen nog eens 70 km per dag toe aan het rijbereik. Zelfs in een doorgaans bewolkt land als Nederland maken zonnepanelen verschil, stelt Hoefsloot.
Subsidie voor zonnepanelen
Heeft u een kleinverbruikers aansluiting (maximaal 3x80A) en investeert u in minimaal 15.000 Wp aan zonnepanelen – dit zijn ongeveer 50 a 60 panelen – dan komt de investering in aanmerking voor EIA. In 2022 mag u over de hele installatiekosten 45,5% ten laste brengen van uw winst.
In 2020 is de maximale MIA in totaal 13,5% voor een elektrische auto tot een maximum bedrag van 40.000 euro. Dit percentage is aanzienlijk verlaagd als je de MIA voor een elektrische auto vergelijkt met 2019. In 2019 was dit percentage nog 27% met een maximum bedrag tot 40.000 euro.
Wat is de MIA regeling? De letters MIA staan voor 'Milieu-investeringsaftrek'. Dit is een regeling die het voor ondernemers aantrekkelijk maakt om over te stappen op volledig elektrische auto's met ingebouwde zonnepanelen. Door deze milieu-investeringsaftrek toe te passen kun je de fiscale winst verlagen.
Met ingang van 2022 wordt die bovengrens 5000 euro omlaag gehaald. Je betaalt voor een volledig elektrische auto 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro van de catalogusprijs en het volle tarief van 22 procent over het bedrag daarboven.
Milieu-investeringen zijn investeringen in kapitaalgoederen met als doel de bescherming, het herstel en de verbetering van het milieu.
Het aantal zonnepanelen voor 10.000 kWh
Een zonnepaneel levert gemiddeld 332 kWh per jaar*. Voor 10.000 kWh heb je dus zo'n 32 zonnepanelen nodig die een heel jaar lang zonne-energie opwekken.
Een airco met vier units
Als we uitgaan van een airco met 4 units kun je voor een gemiddeld huishouden een prettig binnenklimaat creëren. Een airco met 4 units heeft normaal gesproken een gebruik van ongeveer 3000 kWh per jaar. Je hebt in dit geval 11 zonnepanelen nodig om alle energie op te kunnen wekken.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
U moet uw investering melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, binnen 3 maanden na aankoop van het bedrijfsmiddel. Na uw melding kunt u de MIA verwerken in uw belastingaangifte. U kunt de milieu-investeringsaftrek gebruiken naast de Vamil-regeling.
De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
De subsidie komt uit op 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het maximum bedrag is € 5.000. Koop je als kleine onderneming of non-profitinstelling een elektrische bedrijfsauto, dan geldt een percentage van 12%.