Extreme turbulentie is het allerergst. In dat geval kan een vliegtuig in een paar seconden dertig meter zakken, waarbij passagiers die hun gordel niet om hebben het zeer waarschijnlijk niet eens overleven, en dood door de cabine heenvliegen.
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht en kan daardoor snel dalen. Er bestaat ook 'clear air turbulence'. Dat is turbulentie bij helder weer. Het vindt vooral plaats rond de straalstroom: een strook van harde wind op 9 à 10 kilometer hoogte waar vliegtuigen als het even kan op meeliften.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Hoe groter het vliegtuig, hoe meer wake turbulence. Hoe kleiner een vliegtuig, hoe meer last het heeft van wake turbulence. Vandaar dat er regels zijn voor de minimale afstand en tijd tussen twee vliegtuigen.
Bij turbulentie vlieg je door onstuimige lucht. Simpel gezegd kun je het vergelijken met een schip dat door hoge golven heen en weer geschud wordt of een auto die bij hevige wind over de weg slingert. Turbulentie kan verschillende oorzaken hebben. Eén daarvan is stevige wind.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht. Piloten proberen turbulentie daarom over het algemeen zo veel mogelijk te omzeilen.
Dan moet je een ochtendvlucht boeken. Dat zit zo: zodra het warm wordt, stijgt lucht op. Hierdoor is er rond 13.00 uur meer kans op onstuimige lucht dan wanneer het 's ochtends koel is. Toch wil je ook niet de allereerste ochtendvlucht hebben, dan heb je juist meer kans op turbulentie.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte.
Of beter gezegd: zo tussen 13:00 en 15:00. "Dit is namelijk het moment dat de grond is verwarmd door de atmosfeer, waardoor de warme lucht opstijgt en de kans op turbulentie ook groter is", legt Williams uit.
Hoewel piloten turbulentie niet altijd kunnen zien, weten ze vaak wel of, waar en wat voor turbulentie er gaat komen, dankzij rapporten van andere vliegtuigen, weerberichten en radarapparatuur.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
De juiste plek in het vliegtuig
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Bij plotselinge turbulentie reageert je lichaam met een versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk, onrustige gevoelens, transpireren en buikkrampen. Volgens Otte is dit is een normale reactie die je niet kunt voorkomen, maar wel mee om kunt leren gaan.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Sommige passagiers ervaren turbulentie als eng. We geven toe, het is niet heel prettig als het vliegtuig begint te schudden en je bedenkt dat je 10 km hoog in de lucht zit. Belangrijk is dat je weet dat turbulentie dagelijks voorkomt en piloten erop getraind zijn. Het vliegtuig is gebouwd om turbulentie aan te kunnen.
Turbulentie ontstaat door onstuimige lucht. Je kunt dit vergelijken met een onrustige zee. Hoe onstuimiger de lucht, hoe meer het vliegtuig heen en weer gaat. Volgens KLM is turbulentie meestal ongevaarlijk en eigenlijk vooral oncomfortabel.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
Turbulentie komt het meest voor in gebieden met slecht weer, wat de piloot op de radar kan zien. Echter gebeurt het soms ook gewoon bij een strakblauwe lucht. Dan is de turbulentie erg onverwacht, maar daar zijn vliegtuigen juist op gebouwd. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken.
Met een vaste daalsnelheid voel je niet dat je daalt. Als je naar buiten kijkt lijkt het alsof je nog gewoon rechtdoor vliegt, tenzij het vliegtuig sterk daalt. Tijdens de kruisvlucht ligt het toestel ongeveer 2-3 graden achterover. Bij de daling zakt de neus maar een paar graden.