Als Mainport heeft Schiphol een belangrijke, economische betekenis voor de directe omgeving. Er werken ongeveer 68.000 mensen op de luchthaven zelf bij zo'n 800 verschillende bedrijven..
De activiteiten op en rond Schiphol zijn een belangrijke motor voor de werkgelegenheid en de Nederlandse economie. Op Schiphol zijn ongeveer 500 bedrijven gevestigd. Ze bieden gezamenlijk werk aan zo'n 65.000 medewerkers. Als we de werkgelegenheid in de regio meetellen, is Schiphol goed voor zo'n 300.000 banen.
Royal Schiphol Group Corporate Governance
Royal Schiphol Group N.V. is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder.
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.336 per jaar of € 14,53 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 24.000 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.481 per jaar.
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Het maatschappelijk kapitaal van Royal Schiphol Group N.V. bedraagt 143 miljoen euro en is verdeeld in 300.000 aandelen A en 14.892 aandelen B, elk € 454,- in nominale waarde. Hiervan zijn 171.255 aandelen A en 14.892 aandelen B geplaatst.
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
Het gemiddelde salaris voor a medewerker douane (m/v) is € 3.473 per maand in Schiphol.
Dat was natuurlijk al minder dan hij voordien als staatssecretaris gewend was. Maar de honorering bij Shell zal ongetwijfeld nog heel veel beter zijn geweest, zeker nadat hij in 2011 ook nog president-directeur werd. Toen Dick Benschop in 2019 de grote baas op Schiphol werd, verdiende hij 594.000 euro per jaar.
Atlanta Hartsfield Jackson Airport (ATL) in de Verenigde Staten. Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten. Het is hét vliegveld die de hele wereld met bijna álle bestemmingen in de Verenigde Staten verbindt.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
Dát is het uitgangspunt van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, de KLM. Dat doen ze met meer dan 32.000 medewerkers en 200 toestellen. Naast passagiersvluchten vervoeren ze ook 635.000 ton vracht per jaar.
Wat is een hub? Schiphol heeft een hub-and-spoke-systeem (naaf-met-spaken) als businessmodel. In de luchtvaart is een hub een centrale luchthaven waar reizigers naar toe worden vervoerd om over te stappen op andere vluchten, zo mogelijk van dezelfde maatschappij.
Vanaf Keulen Airport vlieg je naar maar liefst 32 landen, waaronder Griekenland en Spanje. Het vliegveld is rustiger dan bijvoorbeeld Schiphol, maar begint steeds populairder te worden. Dit is niet zo gek, want vliegen vanaf Keulen Airport is meestal zeer voordelig!
Het salaris van de minister-president is € 170.910 inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering (2020). Daarnaast heeft de minister-president recht op een vaste onkostenvergoeding en een aantal andere tegemoetkomingen en voorzieningen. Dat is geregeld in artikel 10 van het Voorzieningenbesluit.
Het salaris van directeur Marc Damen bedroeg in 2020 € 138.191 (inclusief vakantiegeld). De beloning blijft daarmee ruim onder de maximumgrens van functiegroep I.
Het gemiddelde platform medewerker vliegveld salaris in Nederland is € 22.914 per jaar of € 11,75 per uur.
In Nederland is de dienst douane een onderdeel van het Ministerie van Financiën. Een deel van de douane is bewapend. Men draagt een Walther P99.
Voor de instapfunctie van Medewerker van de Douane is een MBO opleiding in fiscale richting genoeg. Voor de hogere functies binnen de Douane gelden en hogere opleidingseisen. Er zijn ook gerichte douaneopleidingen te volgen, om je te specialiseren in het beroep.
Je riem, je horloge, je telefoon, sieraden, muntgeld: alles met metalen of aluminium moet in een bak, al kan de scanner daar tegenwoordig wel tegen, maar een riem met een grote gesp wordt toch afgeraden door de check te dragen. Maakt trouwens ook dat het (eventuele) fouilleren een stuk sneller gepiept is.
De Staat heeft bijna 70 procent van de aandelen van Schiphol in handen. De gemeente Amsterdam heeft een belang van 20 procent, en 8 procent is in handen van luchthavenexploitant Aéroports de Paris. De gemeente Rotterdam is met dik 2 procent de kleinste aandeelhouder.
CAPACITEIT (Schiphol is vol)
Schiphol heeft de schaarse groeiruimte verspild aan “pretvluchten” en is eerder dan bedoeld volgelopen. Bovendien heeft Schiphol de afgelopen jaren onvoldoende hinderbeperking geleverd waarmee nog enige groei mogelijk zou worden. Minder lawaaiige vliegtuigen bieden geen soelaas.
Om de positie als belangrijk economisch knooppunt vast te kunnen houden, wil Schiphol uitbreiden. De luchthaven zit bijna aan het maximum aantal vliegtuigen dat per jaar op Schiphol mag landen of vertrekken.