Er zijn 7.779.461 verkeersovertredingen geconstateerd in 2020 op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).
Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Het is duidelijk dat over korte afstanden te snel rijden niet zoveel tijdwinst zal opleveren. Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil.
Er is onderzoek naar gedaan, en automobilisten geven deze redenen aan voor hun hoge snelheid³ : ze willen zich aanpassen aan het andere verkeer. ze hebben haast. ze vinden hard rijden leuk.
Bij 120 km/uur is de remweg zo'n 24 auto's lang
Bij aanrijdingen met een snelheid van: slechts 35 km/u, komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45%. bij 64 km/u overlijdt zelfs 85% van de fietsers en voetgangers.
Er zijn 8.024.118 verkeersovertredingen geconstateerd in 2021 op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Dat is meer dan een jaar eerder, toen werden 7.779.461 verkeersboetes opgelegd onder meer voor te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen.
Op grond van artikel 92 lid 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens is het overschrijden van de maximumsnelheid een strafbaar feit. Voor het te hard rijden kunnen relatief zware straffen worden opgelegd. Voor het te hard rijden worden in de regel een geldboete en een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
In 2020 vielen daar 99 dodelijke verkeersslachtoffers, tegen 142 in 2019 en 150 in 2018. Na Noord-Brabant kwamen de meeste mensen om in het verkeer in Noord-Holland (87 verkeersdoden) en Gelderland (85 verkeersdoden).
"Zelf melden is goed, dan is het duidelijk waar het onveilig is." In Nederland kun je de gemeente of de politie attenderen op overlast door te hard rijden. Maar of er dan ook echt iets aan gedaan wordt, moet je altijd weer afwachten.
Voorbeeld meer dan 100km/u. U rijdt op een weg waar u 120 km/u mag rijden, maar u rijdt 130 km/u. Dat is 10 km/u te hard.
Als je er te snel voorbijrijdt, is de kans klein. Maar wie zich aan de snelheidslimiet houdt, ziet meer. En wie meer ziet, heeft alles op tijd gezien én is ook beter voorbereid om nog veilig te reageren in onverwachte situaties.
Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers zullen gaan afleggen.
Wanneer u tussen de 50 km/u en 55 km/u te hard rijdt, moet u rekening houden met een geldboete van € 750,00. Tussen de 55 km/u en 60 km/u te hard bedraagt de boete € 900,00.
Meer dan 50 km/u te hard rijden
Aan u kan dan een geldboete en daarnaast een rijontzegging worden opgelegd. Op het moment dat u staande bent gehouden, wordt ook meteen uw rijbewijs ingenomen.
Mannen even wegkijken nu, want uit onderzoek van het British Medical Journal blijkt dat vrouwen nog steeds betere chauffeurs zijn dan mannen. Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets.
De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden. In 2019 daalde dit cijfer naar 203.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Uit een Brits onderzoek onder bijna 1400 automobilisten blijkt dat vrouwen een stuk beter rijden dan mannen. Automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
Noorwegen is het strengste land als het gaat om het uitdelen van boetes. Die lopen tot in de duizenden euro's.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.