Diesel wordt aan de pomp minder zwaar belast dan benzine: de accijns ligt met 53,6 cent per liter een stuk lager dan de 83,2 cent accijns bij benzine (zie onderstaande grafiek). De prijs van diesel wordt dus voor een groter deel beïnvloed door wat het kost om een liter te maken.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Terwijl de prijzen van benzine en diesel in omringende landen naar elkaar toekruipen, bestaat er in Nederland nog steeds een flink prijsverschil tussen benzine en diesel. Benzine blijkt per liter zo'n 30 eurocent duurder dan diesel. Dieselrijders besparen daarmee per tank van 50 liter ongeveer 15 euro.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
In Duitsland is de accijns op benzine en diesel begin juni verlaagd. De oosterburen deden dat toen om de pijn van de snel stijgende brandstofprijzen wat te verzachten voor de Duitse bevolking. Door de maatregel werd diesel 17 cent goedkoper en benzine 35 cent.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 2,01. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,11. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,19. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 0,98.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt. Daar staat dus wel tegenover dat de wegenbelasting een stuk hoger is.
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Keuze voor diesel of benzine medebepaald door omslagpunt
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
Een A-segmenter à la Citroën C1 kost bij 50.000 km en vijf jaar gebruik 21 cent per kilometer. Een grotere (pakweg) Fiesta komt op 24 cent (diesel) en 25 cent bij de 1.0 Ecoboost benzineversie.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit. Ook draait een diesel lagere toeren dan een benzine auto en ook dit speelt mee. Een motor die lage toeren draait gaat namelijk langer mee.