'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Ongeveer 206.000 mensen deden in dat jaar voor het eerst examen, ongeveer 220.000 voor de tweede of zoveelste maal. In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou. En je krijgt meer persoonlijke begeleiding. Het speciale examen noemen we 'nader onderzoek rijvaardigheid'.
In Nederland slaagt 51 procent van de mannen in één keer voor het rijexamen. Bij vrouwen is dit 48 procent. Dat lijkt misschien op het oog geen groot verschil. Maar bij 1000 examens zakken er 30 vrouwen meer dan mannen.
Het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het verkeer en of je de situatie in de hand hebt. Kortom, de examinator beoordeelt of je voldoende kent en kunt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Het CBR heeft ook een speciale film over de meest gemaakte fouten tijdens het rijexamen.
Zorg dus dat je het examen inplant op een tijdstip waarop de wegen redelijk rustig zijn. Ergens tussen 11 uur in de ochtend en 2 uur 's middags is prima. Dan kan je op je gemak door het praktijkexamen heen cruisen.
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z'n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
Als examinator bij het CBR heb je sowieso een uitdagende en zelfstandige baan met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast kun je rekenen op: een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd. een salaris van € 3.406,13 bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36,67 uur per week).
Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra. De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Wat is een goede rijschool? Kies altijd een rijschool met goed slagingspercentage. Landelijk is het percentage gemiddeld 50%. Kijk ook naar het gemiddelde slagingspercentage van de examenplaats waar je gaat afrijden.
Door corona hebben veel organisaties in Nederland lange wachttijden. Dat geldt helaas ook voor de praktijkexamens van het CBR. Voor die examens kan de wachttijd stijgen tot rond de 20 weken. Het is goed om daarmee rekening te houden.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.
Een komische film kijken, een koffiemomentje met vrienden, een rondje joggen … Ook als je gewoon wat lacht, ontspan je en slaap je beter. Gezond eten is altijd belangrijk, maar net voor je examen kan je jezelf nog dat tikkeltje extra verzorgen door wat brain food op het menu te zetten.
De zenuwen voor het afrijden kunnen enkele dagen van tevoren al opspelen. Probeer de dagen voordat je moet afrijden vooral goed te slapen. Het is belangrijk om uitgerust aan het examen te beginnen. Vermoeidheid gaat namelijk ten koste van je concentratie.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije. Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.