Particulieren kopen minder vaak een nieuwe auto, onder meer omdat de BPM auto's in Nederland vrij prijzig maakt. In 2011 kwamen er 248.472 nieuwe auto's op naam van particulieren, maar dat aantal is in de jaren daarna sterk teruggelopen naar 129.842 in 2016, 127.201 in 2017 en 114.667 in 2018.
Hoeveel kost een auto per maand? Gemiddeld liggen de kosten van een auto per maand tussen de € 317,- en € 676,50 (Bron: Nibud).
Bron: CBS. Hoewel het autobezit tussen 2005 en 2015 in Nederland met 10 procent is toegenomen (van 381 naar 420 auto's per 1000 inwoners), zien we de groei vanaf 2013 afvlakken. Inmiddels bezit 75 procent van de huishoudens tenminste 1 auto, bijna een kwart van alle huishoudens heeft twee of meer auto's in bezit.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Nederland telde begin 2020 bijna 8,7 miljoen personenauto's, dat is 1,7 procent meer dan een jaar geleden. Daarmee groeit het aantal auto's sterker dan de bevolking van 18 jaar en ouder. Ruim 7,6 miljoen personenauto's zijn eigendom van een particulier, 1 miljoen personenauto's staan op naam van een bedrijf.
In 2006 hadden autobezitters hun auto gemiddeld 3,3 jaar, in 2016 is dit opgelopen tot 4,1 jaar. Hoe hoger de leeftijd hoe langer een auto in bezit is van dezelfde eigenaar. Zo hebben 75- plussers begin 2016 hun auto gemiddeld 7 jaar, en 65- tot 75-jarigen gemiddeld 5,3 jaar.
Levensduur auto
Gemiddeld gezien is een auto in Nederland 10,6 jaar oud, blijkt uit onderzoek van ACEA in 2020. Een flink verschil met bijvoorbeeld Luxemburg, waar de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar is.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Voor consumenten betekent dat: lang wachten op je nieuwe auto. Het duurt waarschijnlijk nog tot ergens halverwege 2023 voordat de levering van auto's weer een beetje normaal loopt.
Dure, grote SUV's en auto's uit het hogere segment zijn veel minder betrouwbaar dan kleine auto's, zo blijkt uit een nieuw rapport. Een hogere prijs betalen voor een nieuwe auto kan betekenen dat je een comfortabeler of sneller voertuig krijgt, maar het is absoluut geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Zij hadden begin 2015 324 auto's per duizend inwoners, begin 2020 zijn dat 375 auto's. Het autobezit van jongeren tot 30 jaar ligt in 2020 met 283 auto's per duizend inwoners iets lager dan begin 2015. Hoewel het autobezit in deze leeftijdsgroep in 2020 lager was, nam het aantal personen in deze leeftijdsgroep toe.
Aan het begin van elk jaar bekijkt het CBS hoeveel personenauto's er in Nederland geregistreerd staan. Op 1 januari 2020 stonden er 8.677.911 auto's op kenteken. Het overgrote merendeel hiervan, 7.638.298 stuks, staat op naam van een particulier. De rest, 1.039.613 auto's, staat op naam van een bedrijf.
U kunt een auto kopen die drie eigenaren heeft gehad. Een fleetowner (leasemaatschappij of bedrijf met een wagenpark van meer dan 6 auto's) en twee particuliere eigenaren.
Gevolgen van langdurig parkeren voor de accu
Langdurige stilstand kan schadelijk zijn voor een paar onderdelen, waaronder de accu. Die kan zonder gebruik langzaamaan leeg raken. De aansluiting van een druppellader voorkomt dat. De druppellader zorgt dat de accu opgeladen en in goede conditie blijft.
Belangrijkste reden daarvoor is het veel grotere aanbod. Wie niet in het westen woont moet een reis erheen zeker overwegen, vaak wegen de reiskosten die gemaakt moeten worden op tegen de korting die je kunt krijgen op je auto. Als je bij particulieren koopt, kan het wel eens zo zijn dat de auto een last is.
Gemiddeld genomen is je netto loon ongeveer €2410 per maand als je €3000 bruto verdient. Dit bedrag wordt lager als je bijvoorbeeld een auto van de zaak hebt of een hoge pensioenbijdrage.
Rondkomen van 1000 euro per maand: Joost van Daalen
Johan kan hiermee rondkomen van 1000 euro per maand, maar er is niets over. Er moet dus niet iets kapot gaan. De huur is de helft van zijn inkomen, dus dan blijft er inderdaad niet zoveel over om van te leven.
Hoeveel Mensen Verdienen Meer Dan €100.000 Per Jaar? Zoals we net al zagen zit je met een salaris van meer dan €90.000 bruto per jaar bijna bij de bovenste 1% van Nederland als het gaat om inkomen. Toch is voor veel mensen €100.000 per jaar een soort van magische grens.
In coronajaar 2020 legden alle Nederlandse personenauto's samen 100,6 miljard kilometer af. Dat is 17,9 procent minder dan een jaar eerder. Per auto was de daling iets sterker, namelijk 18,7 procent. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 12,9 duizend kilometer in 2019 naar 10,5 duizend in 2020.
In alle leeftijdsgroepen is het autorijbewijsbezit hoger bij mannen dan bij vrouwen. Van de Nederlandse mannen van 17 jaar of ouder heeft 85 procent een autorijbewijs, van de vrouwen 75 procent.