Engste horrorfilmsRuim één op de drie Nederlanders vindt het een heerlijk genre. Maar wist je dat bijna de helft van de kijkers (44 procent) nog angstig blijft ná het kijken? Sterker nog: een kwart van de ondervraagden heeft een blijvende angst overgehouden aan het kijken van een horrorfilm op jonge leeftijd.
De resultaten lieten zien dat veel mensen regelmatig horrorfilms kijken, niet alleen rond Halloween. Sterker nog, 44% van de ondervraagden identificeerde zich als toegewijde horrorfans die het hele jaar door enge films kijken. Slechts 6% beperkt hun kijkgedrag tot het Halloweenseizoen.
In de ranglijst van filmgenres die door Statista in 2023-2024 zijn onderzocht, heeft 'horror' het vijfde hoogste aandeel kijkers in de VS , na komedies (64 procent zei het afgelopen jaar te hebben bekeken), drama's (54 procent), thrillers/mysteries/misdaden (50 procent) en documentaires (48 procent).
Na de enge film bleek het aantal witte bloedcellen toegenomen bij de proefpersonen. Witte bloedcellen beschermen je lichaam tegen vreemde stoffen lichaam. Hoe meer van deze cellen, des te meer je beschermd bent tegen ziektes. Dat is wel een horrorfilm - of twee - waard.
Het Science of Scare Project identificeerde Sinister als de engste horrorfilm aller tijden. Deelnemers ervaarden een toename in hartslag van 34 procent tijdens het kijken naar Sinister, met snelheden die opliepen tot 131 slagen per minuut (BPM). De top 20 van het onderzoek bevat voornamelijk moderne horrorfilms.
1. De Exorcist (1973)
Mensen die de neiging hebben om negatieve stemmingen te ervaren, zijn ook kwetsbaar voor stress na het kijken van horrorfilms, omdat ze een slechte reactie vertonen op menselijk lijden . Dit betekent dat mensen met depressie, wat nauw verwant is aan angst, vatbaar kunnen zijn voor angst bij het kijken van enge films.
Vaak is dit omdat horrorfilms te eng zijn. Bepaalde mensen zijn bijvoorbeeld gevoeliger voor angstprikkels. Anderen hebben een groter empathisch vermogen, waardoor ze zich meer inleven in de personages. Daarnaast zijn voor sommige mensen de lijnen tussen realiteit en fictie snel vaag.
Als clinicus zou je deze beweringen makkelijk kunnen verwerpen, maar omdat wat ons traumatiseert heel subjectief is, is het wel degelijk mogelijk dat iemand blijvende gevolgen ondervindt als hij of zij zo opgaat in de film dat zijn of haar hersenen het gevaar als echt waarnemen.
Horror. Het bioscooppubliek in Mexico en Zuid-Korea is het grootst onder de horrorfans, terwijl het genre het minder goed doet in Japan en China. De Chinese desinteresse in horror is deels te wijten aan de restrictieve censuurregels in China, die strikt beperken welke soorten films in Chinese bioscopen zijn toegestaan.
" Het vermogen van het genre om te evolueren met maatschappelijke angsten is wat het een blijvende aantrekkingskracht geeft ." In deze onzekere tijden is de psychologische aantrekkingskracht van bang zijn niet alleen een verlangen naar adrenaline, maar een diepgewortelde culturele gewoonte om te navigeren door de complexiteit van angst, identiteit en overleving binnen onze steeds veranderende ...
Van alle leeftijdsgroepen keken consumenten van Generatie Z het vaakst naar horrorfilms of tv-series, met in totaal 91 procent van hen. Dat aandeel daalde met de leeftijd - in feite beweerde minder dan 60 procent van de Boomers hetzelfde te doen.
De oorsprong van horror in de literatuur gaat ver terug. Het was vooral in zwang in de tweede helft van de achttiende eeuw, met als prominente vertegenwoordigers de Duitse Räuber- en Schauerroman, de Engelse graveyard poems, en de gothic novel.
Een horrorfilm geeft ons de kans om onder controleerbare omstandigheden een negatieve emotie te ervaren. Studies tonen aan dat het kijken van dit soort films zorgt voor positieve connecties met bepaalde delen van het brein. Doordat we weten dat de film niet echt is, leren we om te gaan met negatieve emoties.
Mensen die op zoek zijn naar sensaties
Uit talloze onderzoeken is gebleken dat mensen met een hoge mate van sensatiezucht vaak van horror houden. 5 Sensatiezucht is de neiging om op zoek te gaan naar nieuwe, risicovolle of intense ervaringen.
In horror zijn de verhaallijnen meestal simpeler (het einde is makkelijker voorspelbaar) dan thrillers, waar echt een spanning in het verhaal opgebouwd wordt. In horror wordt meer een evil sfeer/omgeving opgebouwd voor die spanning.
Horrormedia kunnen een vergelijkbare functie vervullen door individuen in staat te stellen angst te confronteren in een context waarin ze weten dat ze niet in echt gevaar zijn . Deze gecontroleerde blootstelling kan trauma-overlevenden helpen een gevoel van agency en controle terug te krijgen, dat vaak verloren gaat na traumatische ervaringen (Pittman & Karle, 2015).
“ Blootstelling aan horrorfilms kan bevredigend zijn als de negatieve emoties die de film oproept beheersbaar zijn ,” legde Dr. Clasen uit. “Bovendien is er psychologische afstand als we een horrorfilm kijken. We weten dat het niet echt is, of in ieder geval weten sommige delen van onze hersenen dat het niet echt is.
Sterker nog, voor sommigen zijn de films schadelijk . "Veel onderzoeken hebben aangetoond dat consistente directe blootstelling - vooral onder jongeren - aan grafisch materiaal, empathie vermindert en agressie vergroot," zei Boodoo. "Dus moeten we echt voorzichtig zijn met hoeveel blootstelling we hebben aan dit soort prikkels."
'Sinister' (2012) – Scare Score: 96
Al vier jaar op de eerste plaats: 'Sinister', met een score die maar net onder het maximum ligt. Dit is volgens de wetenschap dus de engste film aller tijden.
The Conjuring bevat horrorelementen zoals hevige griezeleffecten in combinatie met zeer bange mensen en bloederige wonden. Intense angstsituaties kunnen erg beklemmend zijn voor (jonge) kijkers. Ze kunnen dan moeilijk afstand nemen van de beelden en ze niet goed loslaten.
Ellison (Ethan Hawke), een schrijver van misdaadromans die gebaseerd zijn op waargebeurde politiezaken, heeft moeite om een nieuw verhaal te vinden. Hij verhuist met zijn gezin naar een huis waar een gehele familie is uitgemoord.