Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
In 2019 was 63 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder actief op een of meerdere sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat. In 2014 bedroeg dat 55 procent. Ook steeds meer ouderen maken gebruik van sociale netwerken.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
TikTok was in 2020 de meest gedownloade app ter wereld en laat daarmee Facebook, Whatsapp en Instagram achter zich. Dat blijkt uit gegevens die het Amerikaanse onderzoeksbureau App Annie heeft gepubliceerd.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Sociaal netwerk gebruik
Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent.
Gebruiksvoorwaarden. TikTok heeft, evenals andere social media, regels opgesteld waar jij je aan dient te houden tijdens het gebruik van het platform. Zo mag je je niet voordoen als een ander persoon, anderen niet lastig vallen, je mag geen seksueel materiaal plaatsen en geen materiaal dat geweld of discriminatie bevat ...
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.