In totaal zijn er wereldwijd ongeveer 22,000 privéjets in gebruik. Zoals je zou verwachten, zijn de meeste van deze vliegtuigen echter gevestigd in de Verenigde Staten.
Ten eerste is er de enorme hoeveelheid gegevens. In het register staan alle luchtvaartuigen, 2743 in totaal. Variërend van eenpersoonsoldtimer en luchtballon tot zakenjet. Daarnaast lopen bedrijven en personen niet te koop met hun toestellen.
Spelers zoals Christiano Ronaldo, Lionel Messi, Zlatan Ibrahimovic en Neymar hebben een eigen privéjet. Ze kunnen deze privéjet gebruiken wanneer ze dat nodig achten. Zo kocht Christiano Ronaldo onlangs een Gulfstream G650 voor € 60 miljoen.
Het hangt ook af van het budget dat u wilt besteden aan upgrades van uw vliegtuig. Aangezien schattingen optioneel en overvloedig zijn, kan een algemene schatting op alle vliegtuigen worden toegepast. Daarom wordt geschat dat de jaarlijkse upgradekosten in totaal $ 100,000 tot $ 500,000 bedragen.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Middelgrote privé vliegtuigen bieden meer luxe, comfort, snelheid en service, en hebben ruimte voor maximaal 12 passagiers met een bereik van 9.250 kilometer.
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
Nog wat extra vakantie dus voor Ronaldo, die hij graag doorbrengt op de Balearen. Na Mallorca verbleef Ronaldo met partner Georgina Rodriguez ook op Ibiza. Reisjes die hij steevast maakt per privéjet. In 2015 werd de aanvaller eigenaar van de Gulfstream G200, waarvoor hij 20 miljoen euro neertelde.
Sinds Lewis Hamilton zijn Bombardier Challenger 605 verkocht omdat hij milieubewuster wilde leven, is Verstappen de enige F1-coureur met een eigen vliegtuig.
Welnu, de goedkoopste privéjet vliegt heen en weer voor €95.000. De Boeing brengt ons (ook weer thuis) voor €210.000. Businessclass retour kost ongeveer €3.000.
Het PPL-brevet is de start van iedere pilotencarrière. Alle piloten met commerciële ambities zijn verplicht een Private Pilot License te halen. Het PPL-brevet geeft je toestemming om over de gehele wereld non-commerciële vluchten te maken met een toestel tot maximaal 5.700 kilo.
Leeftijd en gebruik maken ook een groot verschil in de initiële kosten van een vliegtuig. Zo vind je bijvoorbeeld vliegtuigen en jets van meer dan 30 jaar oud voor minder dan 1 miljoen dollar, terwijl een grote, zware jet meer dan 70 tot 100 miljoen dollar kan kosten.
In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
$65 miljoen, zo veel kost de Gulfstream G650, en de vraag ernaar is zo hoog dat hij met winst wordt doorverkocht. Sommige mensen hebben daar $10 miljoen aan verdiend en zelfs miljardairs hebben moeite om hem in handen te krijgen, wat vrij uniek is voor de wereld der privévliegtuigen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.