Op 1 januari 2024 waren er bijna 9,1 miljoen personenauto's, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met vijf jaar geleden zijn er 7,4 procent meer personenauto's. 87,6 procent van alle personenauto's staat op naam van een particulier, de rest is eigendom van een bedrijf.
In totaal zijn er bijna 1,25 miljoen leaseauto's en -bestelauto's in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar groeide het aantal leaseauto's en -bestelauto's in Nederland met 3,2 procent, zo meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
45 procent van de nieuw verkochte auto's in Nederland in 2015 was een leaseauto. Dat komt overeen met het beeld wat mensen vaak hebben van leaseauto's: ze zijn over het algemeen nieuw. De gemiddelde leeftijd van de leaseauto's die rondrijden in Nederland is 22,3 maanden.
In 17 jaar tijd zijn de cijfers verdubbeld. In 2007 had slechts 7,4% van de werknemers een bedrijfswagen, goed voor een totaal van 271.949 voertuigen of 4,7% van het wagenpark. In 2024 zal een nieuw record worden bereikt met 14,7% van de werknemers. Dat komt overeen met 626.645 voertuigen of 8,9% van het wagenpark.
Een bedrijfswagen is meer waard dan loonsverhoging
Op je loon betaal je natuurlijk belastingen. Ook je werkgever moet op je loon heel wat extra betalen. Netto hou je daar niet altijd enorm veel van over. Het kan daarom interessant zijn om een bedrijfswagen te krijgen en zo je budget te sparen.
Privégebruik bedrijfswagen kost mimimaal 57€ per maand
Voor 2021 geldt ook een nieuwe ondergrens voor het belastbaar VAA, nl. 1.370 EUR,. Dit betekent dat een bedrijfswagen u, rekening houdend met een gemiddeld belastingtarief van 50%, netto minstens 57€ per maand kost.
Ondanks dat je bijtelling en eventueel een eigen bijdrage moet betalen, is een auto van de zaak vaak financieel gezien voordeliger. Je werkgever betaalt namelijk de aanschafkosten, kosten voor onderhoud en de verzekering. Dat zijn allemaal moneys die jij in je eigen zak kunt houden.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Een gebruikte leaseauto is in veel gevallen een goede keuze. Het onderhoud van ex-leaseauto's is namelijk altijd goed gedocumenteerd. Leasemaatschappijen zorgen goed voor hun auto's. De auto's zijn altijd op tijd onderhouden en eventuele schade wordt meteen gerepareerd.
Heb je bijvoorbeeld een zakelijke leaseauto op benzine met een aanschafprijs van € 20.000, dan geldt het bijtellingspercentage van 22%. De rekensom: 0,22 x 20.000 = € 4.400,- bijtelling per jaar. Omgerekend per maand is het bedrag van € 366,67 op jouw loonstrook de bruto bijtelling.
Van alle 1,086 miljoen leaseauto's in Nederland is 25% een private leaseauto. Ruim 1 op iedere 5 leaseauto's wordt dus particulier geleaset. Met name tussen 2013 en 2020 was sprake van explosieve groei. Het park breidt zich nog altijd uit, maar met een stabielere groei.
De kosten van de auto per maand worden als volgt berekend: Bruto bijtelling voertuig = Fiscale waarde voertuig * bijtellingspercentage / 12.
– Auto's met meer dan 0 gram CO2-uitstoot per kilometer betaalt u 22 procent bijtelling. Vanaf 2026 betaalt u ook voor volledig elektrische auto's 22 procent bijtelling. Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar.
65% van alle nieuw verkochte personen- en bestelauto's is een leaseauto (284.800 van de 369.800). Van de zakelijke lease personenauto's is ruim 1 op 3 voorzien van een stekker. Daarmee is lease goed voor 50% van alle volledig elektrische personenauto's.
Standaard vallen vrijwel alle auto's van de zaak, waarmee ook privé gereden wordt, onder de 22% bijtellingsregeling. Voor Youngtimers wordt een uitzondering gemaakt. Deze auto's hebben een bijtellingspercentage van 35%.
Als je nog geen auto hebt en er wel een wilt gaan kopen voor je eigen bedrijf, dan kan het slim zijn om de auto direct op je eigen zaak te zetten. Je krijgt dan een bedrijfsauto. Met een bedrijfsauto heb je recht op een aantal fiscale voordelen.
De waarde van je bedrijfswagen telt niet mee voor de berekening van je vakantiegeld en pensioen. Het is geen groot verschil maar het is toch belangrijk dat je er rekening mee houdt.
Minimum VAA
Het stijgt van 1.540 euro in 2023 tot 1.600 euro in 2024. Dit is een stijging van bijna 4%. Als de bedrijfswagen wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, zijn de eerste 490 euro van het VAA (470 in 2023) vrijgesteld van belasting met – in principe – een inhouding aan de bron op de inkomsten.
Natuurlijk. De autokosten uit leasing zoals brandstof, verzekeringen en onderhoud kan je – afhankelijk van de CO2-uitstoot – gemiddeld voor 75% fiscaal inbrengen. De intresten, de financiering e.d. zijn voor 100% aftrekbaar.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
Het afgeven van een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van 20.000 tot 25.000 euro resulteert in veel gevallen in een loonsverhoging van 250 tot 350 euro als je geen tankkaart hebt en tussen de 300 en 400 euro netto per maand als je wel een tankkaart van je werkgever hebt.
Levensduur. In grote lijnen mag je van een bedrijfswagen in alle redelijkheid een minimale levensduur verwachten van pakweg 500.000 km. Feitelijk is óók een bestelbus min of meer een werkpaard die een dergelijke levensduur wel moet kunnen halen. Dat geldt voor alle genoemde modellen.