Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
De gemiddelde marge op de verkoop van nieuwe en gebruikte auto's daalde echter van 1.942 euro naar 1.862 euro en het resultaat van de verkoopafdeling bleef stabiel op 2,2 procent.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Wat is een marge-auto? Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen.
Een ervaren autoverkoper heeft een salaris van 3.000 euro per maand. Dit kan nog flink oplopen met bonussen en eindejaarsuitkeringen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Belangrijkste reden daarvoor is het veel grotere aanbod. Wie niet in het westen woont moet een reis erheen zeker overwegen, vaak wegen de reiskosten die gemaakt moeten worden op tegen de korting die je kunt krijgen op je auto. Als je bij particulieren koopt, kan het wel eens zo zijn dat de auto een last is.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
In 2020 werden er dik twee miljoen occasions verkocht in Nederland en lag de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto op 17.714 euro. Dankzij de grote interesse is de gemiddelde prijs voor een occasion inmiddels gestegen naar 21.376 euro. Nog nooit eerder lag de prijs voor een tweedehands auto zo hoog.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
“Een hele makkelijke tactiek om toe te passen in bijvoorbeeld een winkel is het woordje 'zo' te gebruiken, en daarbij een stilte te laten vallen. Je gaat bijvoorbeeld een tv kopen die 495 euro kost. Herhaal dan eerst het bedrag en spreek dat heel langzaam uit.
Het salaris van een medior autoverkoper ligt rond de €2.450 bruto per maand op basis van een fulltime werkweek. Zoals verwacht is het salaris van een senior autoverkoper het hoogst. Een senior autoverkoper heeft gemiddeld meer dan 5 jaar ervaring en verdient ongeveer rond de €2.600 bruto per maand.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.