Je moet ook de marge bepalen die je wil halen om winst te maken. In het algemeen bedraagt deze marge in de restaurantsector tussen 28% en 35% van de kostprijs van het gerecht. Om het eenvoudig te stellen: voor een kostprijs van € 5 kan je streven naar een verkoopprijs van € 16,50.
10% wordt als een gezonde marge gezien. Dit geeft aan dat een onderneming haar kosten effectief beheert en een behoorlijke winst genereert. 20% is een hoge marge. Ondernemingen met hoge marges hebben doorgaans unieke producten of diensten, een goede naamsbekendheid of zijn actief in sectoren met minder concurrentie.
In de horeca is een brutowinstmarge van 70 procent gangbaar. Daarbij is de inslag 30 procent, en de totale verkoopprijs 100 procent. Dit is niet in steen gebeiteld, omdat de prijzen ook in evenwicht moeten zijn. Gasten verwachten bijvoorbeeld dat een voorgerecht goedkoper is dan een hoofdgerecht.
Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.
Veel ondernemers zeggen dat ze streven naar 5 tot 10% marge van de omzet.
Historisch gezien bedraagt de marge van de gemiddelde supermarkt circa 1%. In Nederland rekenen we doorgaans met een gemiddelde van 2,5-3%. "Het is duidelijk dat boodschappenkopers denken dat de winkels waar ze winkelen veel winstgevender zijn dan ze in werkelijkheid zijn," zegt Doug Madenberg van The Feedback Group.
Hoge brutowinstmarges zijn doorgaans te vinden bij productiebedrijven, terwijl bedrijven die kant-en-klare producten kopen en verkopen, zoals supermarkten, doorgaans lagere brutomarges hebben.
Het totaal van de brutowinstmarges voor vaste en vloeistoffen geeft de totale marge op verbruikte ingrediënten/goederen. Voor een winstgevend horecabedrijf moet de brutowinstmarge op vaste stoffen gemiddeld tussen de 70% en 75% liggen.Voor vloeistoffen moet dit gemiddeld 85% zijn.
De winstmarges van restaurants liggen doorgaans tussen de 0 en 15 procent, maar de gemiddelde winstmarge van een restaurant ligt meestal tussen de 3 en 5 procent .
Wat voor kengetallen zijn er voor de horeca? Je hebt met verschillende kosten te maken als horecaondernemer. Er zijn kengetallen voor je directe kosten, de huur van je pand/opslag, je personeelskosten, de kostprijs van je producten (food & beverage) en voor je winstgevendheid.
Hierbij wordt in de branche restaurants en cafetaria's gemiddeld een bruto marge van 68.9% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2019) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gedaald van 14.7% naar 4.9%.
Bereken uw brutowinst: Trek de kosten van ingrediënten af van uw totale omzet . Bereken uw nettowinst: Neem uw brutowinst en trek alle andere kosten af (zoals huur, arbeid en nutsvoorzieningen). Bepaal uw winstmarge: Deel uw nettowinst door uw totale omzet en vermenigvuldig dit met 100 om een percentage te krijgen.
Met andere woorden, brutowinst: verkoopprijs - (kosten van ingrediënten + materiaalkosten). De bruto winst zou ongeveer 70% moeten zijn. Bijvoorbeeld: de verkoopprijs van een broodje kaas is €4, en de kosten van de ingrediënten (brood, kaas, sla) worden geschat op ongeveer €1.
Inzicht in je brutomarge. Een gezonde brutomarge voor vaste producten ligt tussen de 70% en 75%. Voor dranken geldt ongeveer 85%. Door ook deze marge in de gaten te houden en te optimaliseren, begrijp je beter welke gerechten of drankjes op je menu het meest bijdragen aan de winstgevendheid van je restaurant.
De producten met de hoogste winstmarges zijn die waarbij de kosten om iets te maken aanzienlijk lager zijn dan de prijs die klanten ervoor willen betalen. Speciale producten die een nichemarkt aanspreken, kinderproducten en kaarsen staan erom bekend dat ze potentieel hoge marges hebben.
Wat als een goede jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf wordt beschouwd, hangt af van de omvang van het bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse omzet voor een klein bedrijf met één eigenaar en geen werknemers is $ 44.000 per jaar . Naarmate het aantal werknemers begint te stijgen, stijgt ook de gemiddelde omzet.
De gemiddelde winstmarge voor een koffieshop kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals locatie, grootte en operationele efficiëntie. Een algemene maatstaf is echter dat koffieshops streven naar een winstmarge van 15% tot 25% op hun verkopen.
Steakhouses hebben doorgaans een gemiddelde nettomarge van 5% tot 15% . Simpel gezegd: als uw steakhouse een omzet heeft van $ 20.000 per maand, kan uw nettowinst ongeveer $ 2.000 zijn, wat 10% van de totale omzet vertegenwoordigt. We gebruiken hetzelfde voorbeeld voor consistentie.
Fastfoodrestaurants en informele eetgelegenheden hebben over het algemeen een lagere winstmarge, doorgaans tussen de 2% en 6%, vanwege de concurrerende prijzen en hogere operationele kosten.
Restaurants blijven een van de meest winstgevende sectoren binnen de horeca. Er zijn verschillende soorten restaurants, waaronder fine dining, fastfood, casual dining, en meer. Het succes van een restaurant hangt vaak af van het concept, de kwaliteit van het eten, de locatie en de marketingstrategie.
Loetje heeft hoogste gemiddelde omzet
Website Food Inspiration becijferde recent ook welke restaurantketen de hoogste gemiddelde omzet per vestiging weet te realiseren. Daarbij scoort biefstukrestaurant Loetje duidelijk het hoogst, met een gemiddelde omzet van € 4,3 miljoen per jaar.
Een goede omzet per medewerker is ten minste €100.000 per medewerker per jaar, hoewel dit kan variëren afhankelijk van het aantal, niveau, motivatie en productiviteit van uw personeel. Omzet per uur: Let op de openingstijden, piekmomenten, service en promotie van uw restaurant.
10 industrieën met de laagste winstmarge
De onderste sporten van de winstgevendheidsladder worden bezet door sectoren zoals autoproductie, chemische productie, engineering en bouw . Deze industrieën worden gekenmerkt door intense concurrentie, hoge kapitaalvereisten en vaak cyclische marktomstandigheden.
Financiën, recht, onroerend goed, gezondheidszorg en softwareontwikkeling behoren tot de meest winstgevende sectoren in de VS. Als u zoveel mogelijk geld wilt verdienen, overweeg dan om een bedrijf in juridische dienstverlening, een makelaardij, een gezondheidszorgbedrijf of een software-onderneming zoals een bedrijf voor virtuele assistenten te starten.
Saudi Aramco was in 2024 het meest winstgevende bedrijf ter wereld, met een winst van 120,7 miljard dollar vorig jaar.