Gangbaar bij het bepalen van je groothandelsprijs is om de kostprijs met twee te vermenigvuldigen. Dit zorgt ervoor dat je winstmarge ten minste vijftig procent is. De winstmarge is de brutowinst die een detailhandelaar verdient als er een artikel wordt verkocht.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Een groothandelsprijs weerspiegelt de kosten van een artikel wanneer het in bulk wordt verkocht aan grotere groepen of distributeurs, in tegenstelling tot de prijs die een consument zou kunnen krijgen.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%. Let op!
Stel dat de inkoopprijs van jouw product (een broek) € 100 bedraagt. Je wilt een winstmarge van 30% hanteren. Als je deze marge over de inkoopprijs berekent, dan is jouw verkoopprijs € 100 + 30% = € 130.
AD vergeleek eind oktober de prijzen van een aantal producten in de groothandels Sligro en Makro met die van Albert Heijn, volgens de meest recente supermarkttest van het AD een supermarkt met gemiddelde prijzen. In dit beperkte onderzoek bleek Makro de goedkoopste bij twee derde van de producten.
Groothandels kijken sterk naar wat andere leveranciers doen
Probeer dus eerst aanbod te vinden, voordat je echt op zoek gaat naar een inkoopkanaal. Doe dit bijvoorbeeld via een online platform voor groothandels als Orderchamp. Ook kun je starten met inkoop via Marktplaats.nl of Speurders.nl.
De groothandel koopt goederen meestal rechtstreeks bij de fabrikant, maar kan ook bij een wederverkoper kopen. In beide gevallen krijgt de groothandel grote kortingen voor het kopen van grote hoeveelheden goederen.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.
Een mooi streven voor een gemiddelde startende zzp'er in de zakelijke dienstverlening is een (minimale) omzet van € 35.000 het eerste jaar. Dit bedrag komt overeen met het modale (meest voorkomende) inkomen in Nederland.
De operationele winstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, exclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken. Dit percentage geeft in feite de 'zuivere winst' aan dat op de omzet wordt geboekt.
Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Marge: voorlopige conclusies marges supermarkten 2020
Gemiddeld over alle klasses en formules is dit 0,6%-punt stijging ten opzichte van de netto-omzet, van 19,7% in 2019 naar 20,3% in 2020. Grootste stijging is zichtbaar bij de omzetklasses van € 200.000 en hoger, dus de grotere winkels.
De producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Een groothandel is een partij die levert aan ondernemers. Daarom eisen de meeste groothandels dat je bent ingeschreven bij KVK. Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden.
In een Sligro ziet de winkelende klant op het schap de prijzen 'exclusief btw', wat niet gek is, want bij een uitbater van een restaurant hoort dat ook zo te zijn.
Indien u uw HANOS Wereldpas bent vergeten, dient u zich altijd te legitimeren, op vertoon hiervan krijgt u een HANOS-dagpas.
Kan iedereen klant worden bij Sligro? Nee, alleen ondernemingen en organisaties die ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel kunnen in het bezit komen van een Sligro-klantenkaart. Deze klantenkaart heeft u nodig om inkopen te kunnen doen bij Sligro.
Stel: je wilt een product voor € 10 netto gaan verkopen. Om de bruto vraagprijs te berekenen neem je 21% over € 10: 10 x 0,21 = € 2,10. De uiteindelijke verkoopprijs is dus € 12,10.