Er is geen maximum gewicht vastgesteld voor een F1-auto, maar overgewicht is allesbehalve gewenst in F1. Een hoger gewicht maakt de auto trager, dus F1-teams willen zo dicht mogelijk bij het minimum gewicht zitten.
Sinds 2022 dient het minimumgewicht waar een F1-bolide én coureur samen aan moeten voldoen minstens 798 kilogram te zijn (zonder brandstof). Dit uit veiligheidsoverwegingen. In het verleden deden teams er alles aan om zo veel mogelijk gewicht te besparen, zelfs als dat ten koste ging van de veiligheid van de coureur.
F1-coureurs worden na de race gewogen om te controleren of ze voldoen aan het minimumgewicht en om eventuele gewichtsverlies tijdens de race te meten.
Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het aanremmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten. Bij een crash zijn dit er echter plotseling veel meer, zoals je bij de crash van Verstappen wel kon zien. Hij kreeg namelijk te maken met 51 G.
F1-coureurs verliezen tijdens een race gemiddeld twee tot drie kilo lichaamsgewicht, grotendeels door het zweten. Om te controleren of een auto (en coureur) samen netjes aan het minimumgewicht voldoen, weegt de FIA zowel de auto als coureur na afloop van een Grand Prix.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Met een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) verbrand je ongeveer 260 kilocalorieën (bij een gemiddeld lichaamsgewicht van 65 kilogram). Wie dagelijks een half uur wandelt kan daarmee één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar afvallen.
Normaal ervaart Verstappen in een bocht 4 tot 6 G-krachten. "Maar bij een crash zijn dat er ineens bijna tien keer zoveel", legt Ted Meeuwsen van Centrum Mens en Luchtvaart uit aan EditieNL. "Dit zijn G-krachten die je maar heel kort ervaart. Daar kan het lichaam in principe goed mee omgaan.
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
Een ander onderzoek noemt kokoswater een goede sportdrank, omdat het gemakkelijk lichaamsvloeistoffen bijvult. Als Verstappen dus veel zweet, zorgt het kokoswater ervoor dat hij niet uitgedroogd. Na de race drinkt Max Verstappen het liefste champagne uit een grote fles met nummer 1 erop, vermoeden we.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
De cockpit, waar de coureur zit, kan temperaturen van rond de 60 graden Celsius bereiken.
G-kracht voelen
Dit staat gelijk aan een versnelling. De grootte van deze versnelling is een functie van de snelheid, en de straal van de bocht. Door deze krachten word je bijvoorbeeld in je stoel gedrukt tijdens een looping. Zoals we eerder al bespraken zijn g-krachten goed te voelen in een achtbaan.
De crash was 51G, een enorme impact. Dat betekent dat de Nederlander een klap van 51x zijn eigen lichaamsgewicht te verduren kreeg.
Verwacht wordt dat 6G theoretische downloadsnelheden van één terabyte per seconde zal kennen, met een latentie (vertraging) van één microseconde en onbeperkte bandbreedte. Dat betekent dat zo'n netwerk meer dan duizend keer zo snel zou zijn als de 5G-technologie.
Hij moet namelijk krachtig genoeg zijn om gedurende een race van zo'n 90 minuten om te gaan met de druk tijdens het optrekken, remmen en het bochtenwerk. Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht.
Max Verstappen is een van de langere coureurs op de Formule 1-grid. De Nederlander is namelijk 1,81 meter lang en is daarmee groter dan de gemiddelde F1-coureur in 2023. Verstappen weegt ongeveer 72 kilo en behoort daarmee ook tot de zwaardere coureurs in de Formule 1.
Olympia Looping – Barth: Olympia Looping van de Duitse exploitant Barth werd gebouwd in 1989 door de Duitse fabrikant Schwarzkopf. Het is de grootste mobiele achtbaan ter wereld en tijdens de rit worden er maar liefst krachten tot 5,2 G ervaren.
Hardlopen kan je van buikvet afhelpen
Hardlopen is daarentegen een uitstekende manier om calorieën te verbranden en je vetpercentage terug te dringen, met name ter hoogte van je buik.
Water drinken zorgt er niet voor dat je meer afvalt. Wel kan het je helpen om het afvallen beter vol te houden en bevat water minder calorieën dan frisdranken. Om écht af te vallen zul je je voeding moeten aanpassen.
Hardlopen is een effectieve manier om calorieën te verbranden en gewicht te verliezen. Door drie keer per week te rennen, kun je je stofwisseling verhogen, wat resulteert in een hogere vetverbranding, zelfs in rust. Een goed hardloopschema kan variëren in de intensiteit en de afstand die je aflegt.