Te beginnen bij een overbelading van 5%, waarvoor de boete EUR 10 bedraagt. Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95. Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Voor caravans en aanhangwagens is het grens gewicht 750 kg, alles bepalend. Caravans en aanhangwagens die zwaarder wegen moeten een aparte verzekering afsluiten. Daarnaast moeten deze ingeschreven worden bij de DIV en een jaarlijkse keuring ondergaan.
De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Een dubbelas-aanhangwagen heeft een hoger eigen gewicht (je hebt hier 1 as en twee wielen meer) en daardoor is het gewicht van de lading beperkter. Met een dubbelas kun je technisch gezien zwaardere zaken vervoeren, al blijft het maximum van 750kg gelden.
De enige manier om achter het precieze gewicht van jouw caravan te komen, is door de onbeladen caravan te wegen op een geijkte weegbrug. Zo weet je hoeveel laadvermogen er overblijft. Toch is het vaak handiger om de caravan in volledige vakantiebepakking te wegen: dan weet je wat er eventueel nog uit moet.
Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Bij controle onderweg wordt de boete gebaseerd op overtreding van de Wet wegvervoer goederen. De boete voor een vrachtauto of zware aanhangwagen of oplegger is 400 euro.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Caravan gewicht
Vaak wordt gesproken over het leeggewicht of rijklaargewicht. Dit laatste is het lege gewicht van de caravan zoals dat door een EU norm (EU 1230/2012) is vastgesteld. Het gaat dan om de lege standaard caravan met een gevulde gasfles en gevulde waterreservoirs.
U mag met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeg gewicht van de aanhanger + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeg gewicht + laadvermogen) uitkomen.
en wat kost het wegen ? Vrachtauto, vrachtwagen, trailer + zeecontainer, bestelwagens kost euro 12,00 incl. btw per lege of volle weging. Per camper, caravan, boot-trailer, vouwwagen kost het euro 12,00 incl.
Met het verlagen van het totale gewicht gaat uiteraard het gewicht van de caravan niet naar beneden. Andersom, bij een as-verzwaring krijg je door een zwaardere as (ongeveer 25 kg. extra) vaak 100 kg. extra laadvermogen.
Als het maximale gewicht van een aanhangwagen met eigen kenteken minder is dan het ledig gewicht van uw auto, en het ledig gewicht van uw auto is minder dan 1750kg, dan mag u deze aanhangwagen rijden met rijbewijs B, dit geldt ook voor een tandemasser aanhangwagen.
Voordelen van een tandemasser:
Het gewicht van de lading wordt namelijk verdeeld over twee assen en vier banden, in plaats van één as en twee banden. Doordat een dubbelasser een hoger laadvermogen heeft dan een enkelasser, is dit type aanhangwagen populair bij professionals.
De maximumsnelheid met een aanhanger is afhankelijk van het gewicht van de aanhanger. Onder de 3500 kilo mag je op snelwegen 90 kilometer per uur rijden. Wanneer het gewicht hoger is dan 3500 kilo, dan is de maximale snelheid 80 kilometer per uur.
Wanneer heb ik rijbewijs E achter B nodig? Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Rijbewijs B
U mag met een auto: een caravan / aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeggewicht van de caravan / aanhanger + het laadvermogen); een aanhanger, paardentrailer of caravan trekken van meer dan 750 kilo, mits de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomen (leeggewicht + laadvermogen).
Met een rijbewijs BE mag u:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen)