Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Op een woonerf geldt een wettelijke maximumsnelheid van 15 km/u. U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.
Hoe snel een ambulance mag rijden, hangt af van de plek. Op een woonerf mag ook een ambulance bijvoorbeeld slechts stapvoets rijden. Een ambulance mág door rood rijden, maar dan wel met maximaal 20 kilometer per uur. Daarnaast moet de ambulance tot stilstand kunnen komen binnen de afstand die vrij is en te overzien.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Snelheidsmeting via boordsnelheidsmeter politieauto
De politie kan een snelheidsovertreding ook vaststellen met behulp van de snelheidsmeter in de dienstwagen of - motor. Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten.
Het is daarom tijd voor een nieuwe nieuwe Audi A6 voor de politie. De snelle Audi's worden ook wel snelle interventievoertuigen (SIV) genoemd. De eerste exemplaren van de SIV stammen alweer uit 2018 en mogen over een tijdje met pensioen. In de plaats komen A6'jes van de nieuwste (C8) generatie.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De 0-100-tijd van deze B-klasse is met 8,3 seconden gelijk gebleven en de topsnelheid is 219 km/u, wat 5 km/u langzamer is. De catalogusprijs van de nieuwe politieauto is zo'n 50.000 euro.
Op grond van artikel 92 lid 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens is het overschrijden van de maximumsnelheid een strafbaar feit. Voor het te hard rijden kunnen relatief zware straffen worden opgelegd. Voor het te hard rijden worden in de regel een geldboete en een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd.
U krijgt een strafblad wanneer u bent veroordeeld voor een snelheidsovertreding, rijden onder invloed of rijden tijdens een ingevorderd rijbewijs. Dit strafblad heet tegenwoordig officieel Uittreksel uit de Justitiële Documentatie.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Met zijn 720 pk en 2.700 Nm sterke dieselmotor, gekoppeld aan een 7-traps automaat is de Boxer ondanks zijn gewicht van 35 ton in staat een topsnelheid van 103 km/u te halen. Fijn, want zo blijft de ambulance niet meer achter bij de andere voertuigen van de landmacht.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB.
Komend weekeinde gaat de maximale snelheid op snelwegen overdag terug van 130 maar 100 kilometer per uur. Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.