Let erop dat de maximale bandenspanning kan afwijken van de standaard aangegeven lastindex. Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Ondanks u met de bandbreedte binnen dit bepaald bereik dient te blijven, mag de hoogte van de band maximaal 2 procent afwijken van de originele fabrieksmaat. Varieert de hoogte en dus de wielomtrek met meer dan 2 procent dan zal dit een negatieve uitwerking hebben op de rijprestaties en op de kwaliteit van uw auto.
Minder brandstof en minder slijtage: beter voor het milieu
De juiste bandenspanning is beter voor het milieu. Je verbruikt namelijk minder brandstof waardoor er ook minder CO2 wordt uitgestoten.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een versnelde slijtage in het midden van de autoband. Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit.
Band oppompen
Dat verschilt per auto. Je kunt de bandenspanning vinden in het instructieboekje en vaak ook achter het tankklepje of aan de binnenzijde van het portier van je auto. Over het algemeen ligt de bandenspanning tussen de 2.0 en 3.0 bar.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Aan de zijkant van je banden, onder het profiel, vind je cijfercombinaties. Bijvoorbeeld 205/55 R16. Deze staan voor: de breedte, de hoogte en de inchmaat. 205 = De breedte van de band in millimeters.
Als je een andere bandenmaat onder je auto zet, dan moet de snelheidsindicatie minimaal diezelfde snelheid hebben. Hoger mag wel, lager niet. Alleen met winterbanden kan dat wel.
Bij het rijden met hoge snelheid wordt aanbevolen om een hogere bandenspanning te hanteren dan wordt aangegeven op de wang van de band.
De bandenspanning van een gemiddelde auto varieert van ongeveer 1,8 bar tot 3,2 bar. Elke band loopt altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand. Kleine lekjes bij het ventiel, of langs de velg zorgen ervoor dat banden nog sneller leeglopen.
Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
Bij te hoge spanning heb je ook minder grip, trilt de band meer en gaat het rijcomfort achteruit. Doordat de band te hard is opgepompt wordt bovendien de kans op een klapband vergroot. Bij een te lage bandenspanning is er juist een ongelijkmatige verdeling van de druk. Daardoor neemt slijtage aan de randen toe.
De meeste auto's hebben een bandenspanning die ligt tussen de 1,8 en 3,2 bar. Bar is de eenheid waarmee je de luchtdruk meet. Eigenlijk is de bandenspanning de overdruk ten opzichte van de buitenlucht. De normale luchtdruk is namelijk 1 bar.
De af-fabriek geadviseerde bandenspanning is inderdaad 2.2.voor en 2.0 bar achter. In een beladen toestand is dat respectievelijk 2,4 en 2,8 bar. U kunt gerust de gebruikelijke bandenspanning aanhouden en de verhoogde bandenspanning wanneer u met een beladen auto op pad gaat.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Je moet koste wat het kost voorkomen dat je hem te hard of te zacht oppompt. Om te controleren of de band de juiste druk krijgt, lees je gewoon de cijfers op het display. In het geval van te veel oppompen, moet de lucht weglopen om vervolgens opnieuw op te pompen totdat de druk goed is.
Zoals al eerder gemeld is de kans groot dat het kan. Er is echter een geringe kans dat het tóch niet verstandig is en is daarom de velgbreedte zo belangrijk. Verder moeten de overige specificaties (steek, naafgat, ET waarde) van de velg ook wel overeenkomen met wat voor de Fusion van toepassing is.
De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Ook niet in Duitsland. Alleen als u in het bezit bent van een goedkeur om in Duitsland 100 km/h te mogen rijden (Tempo 100) dan mogen de banden maximaal maar 6 jaar oud zijn.
APK-keuring en autobanden: Voor de APK-keuring is de leeftijd van een autoband niet direct van belang, maar de staat van de banden, zoals voldoende profiel en het ontbreken van beschadigingen, is wel essentieel.
Voor een beladen auto geldt een inderdaad hogere bandenspanning. De autofabriant vermeldt dat nog weleens middels een sticker in de linker portieropening of binnenzijde benzineklepje. Het instructieboekje geeft ook aan wat de voorgeschreven bandenspanning is in een beladen of onbeladen situatie.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
De belangrijkste oorzaak op een klapband van uw auto is een te zachte band. Als u door blijft rijden met onderspanning vervormt de band continu waardoor de bandlagen losraken en er uitstulpingen ontstaan. In deze uitstulpingen gaat lucht zitten waardoor de temperatuur van de band enorm oploopt.