Lynk & Co is onderdeel van het Chinese Geely. Dat is het moederbedrijf van Volvo Cars, Polestar, Lotus en nog een reeks Chinese merken die wij hier niet kennen. Het hoofdkantoor van Lynk & Co staat in Zweden, vlakbij dat van Volvo.
Goedkoper dan auto huren
Stel je hebt maar voor één maand een auto nodig, bijvoorbeeld om op vakantie te gaan. Dan is voor één maand een Lynk & Co-lidmaatschap afsluiten vaak voordeliger dan een maand lang een vergelijkbare auto huren.
Laden gaat op 1-fase 3,7KW en van leeg naar vol duurt ongeveer 7 uur. Er zijn nog een paar kleinigheden in de App en de Software van de auto die niet 100% werken, daar wordt door Lynk & Co hard aan gewerkt.
De Lynk & Co 01 heeft een Mennekes type 2 stekker nodig en de auto heeft een maximaal AC laadvermogen van 3.7 kW. Dit betekent dat uw auto met een laadpaal voor thuis nooit sneller zal laden dan dat. Daarbij heeft de auto een bruikbare accucapaciteit van 14.1 kWh.
Een vooruitstrevend merk als Lynk & Co doet natuurlijk niet aan dealers, dus daar kun je tevergeefs naar zoeken. Wél kun je terecht bij een 'Club', waar je de auto kunt bezichtigen. De eerste Lynk & Co Club van Europa heeft vandaag zijn deuren geopend en hij staat in Nederland.
Link & Co is echter anders. Het is ontworpen in Zweden en wordt gebouwd in het Belgische Gent, de Europese versie dan. Het hoofdkantoor van Lynk & Co is net als die van Volvo gevestigd in het Zweedse Götenborg. Ze gaan straks gewone motoren en hybride- en elektrische motoren leveren.
De Lynk & Co 01 wordt in China gebouwd, deelt zijn platform met de Volvo XC40 en is voor 39.000 euro te koop.
Lynk & Co is in 2016 opgericht door Geely, voluit Zhejiang Geely Holding Group, een Chinese gigant die inmiddels praktisch eigenaar is van onder meer de in Europa bekende merken Lotus, Polestar en Volvo. De holding werd in 1986 opgericht en begon in het witgoed voor het in 1997 in de auto-industrie stapte.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Cupra heeft de serieproductie van haar eerste vol-elektrische model Born op gang gebracht in de VW-fabriek in Zwickau. De Born moet in november op de markt komen. Vanaf 2025 komen de elektrische auto's van het merk uit de Spaanse fabriek in Martorell.
Je krijgt een auto met leuke features, hightech details en een plug-in hybride motor met een zuiver elektrisch bereik van 69 km. Maar het belangrijkste is dat je met de flexibele mobiliteit van Lynk & Co een auto kan krijgen voor een uur, een dag of altijd.
Titanenstrijd tussen luxe SUV's. 12 april 2019 De Audi Q3 is onlangs helemaal vernieuwd. Reden genoeg om hem te vergelijken met de Auto van het Jaar 2018, de Volvo XC40.
Het is een 'mobiliteitsconcept'. Maar daarover zo meer – eerst maar eens vertellen hoe of wat. Lynk & Co is een sub-merk van het Chinese Geely, dat ook eigenaar is van Volvo en Polestar. De Lynk & Co 01 is technisch dan ook in hoge mate een Volvo XC40, alleen verschilt het jasje nogal.
Bovenstaande grafiek toont de verkoopcijfers van de Lynk and Co 01 voor de jaren 2021 tot en met 2022. In totaal zijn er in deze periode 6.284 exemplaren van de Lynk and Co 01 verkocht. Het gemiddeld aantal verkochte auto's per jaar in deze periode komt daarmee op 3.142 per jaar.
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.
In het kort
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Een openbaar laadpunt kan door iedereen worden gebruikt, waardoor je soms moet wachten of uitwijken naar een andere laadpaal. Let wel: nu de stroomtarieven de pan uit swingen, is het raadzaam om je eigen stroomtarief te vergelijken met de aanbieders van verschillende laadpassen.