Het afgeven van een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van 20.000 tot 25.000 euro resulteert in veel gevallen in een loonsverhoging van 250 tot 350 euro als je geen tankkaart hebt en tussen de 300 en 400 euro netto per maand als je wel een tankkaart van je werkgever hebt.
“De bedrijfswagen heeft daar geen impact op: die worden immers los ervan berekend. Wat de belastingaangifte betreft zal het bedrag van het jaarlijkse VAA vermeld worden in de fiscale fiche die de werkgever aflevert aan de werknemer (fiche 281.10, red.), onder een welbepaalde code (in 2023 was dat 254, red.).
Hebt u een bedrijfswagen die u voor woon-werkverplaatsingen en/of privéverplaatsingen gebruikt? Het bedrag van dit voordeel van alle aard vermeldt uw werkgever op uw loonfiche 281.10 of 281.20. U moet dit invullen in uw belastingaangifte.
Voor je medewerker betekent een bedrijfswagen een flinke besparing op de kosten ten opzichte van een eigen auto. Gebruikt hij de bedrijfswagen ook privé, dan betaalt hij daarvoor enkel belasting. Hij hoeft de wagen niet aan te kopen en heeft ook geen zorgen over de kosten voor onderhoud, reparaties en verzekering.
Minimum VAA
Het stijgt van 1.540 euro in 2023 tot 1.600 euro in 2024. Dit is een stijging van bijna 4%. Als de bedrijfswagen wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, zijn de eerste 490 euro van het VAA (470 in 2023) vrijgesteld van belasting met – in principe – een inhouding aan de bron op de inkomsten.
Privégebruik bedrijfswagen kost mimimaal 57€ per maand
Voor 2021 geldt ook een nieuwe ondergrens voor het belastbaar VAA, nl. 1.370 EUR,. Dit betekent dat een bedrijfswagen u, rekening houdend met een gemiddeld belastingtarief van 50%, netto minstens 57€ per maand kost.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
Terwijl jij misschien liever een netto-loonsverhoging en een vergoeding voor woon-werkverkeer kreeg, en verder vrolijk met je fiets bleef rijden. Minder pensioen en vakantiegeld – De waarde van je bedrijfswagen telt niet mee voor de berekening van je vakantiegeld en je pensioen.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
In 2025 komen er twee veranderingen aan voor bedrijfswagens met grote invloed op je leasekosten en de bereikbaarheid van je klanten. De bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens wordt afgeschaft en er komen uitstootvrije zones in veel Nederlandse steden. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Voor lichte vrachtauto's die door de fiscus als een personenwagen worden beschouwd, wordt het voordeel van alle aard (VAA) berekend op basis van de berekeningsmethode voor personenwagens.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
De bedrijfswagen of firmawagen is een voordeel van alle aard die jouw werkgever gratis of tegen bepaalde voorwaarden aan jou toekent. Een bedrijfswagen wordt beschouwd als een beroepsinkomen waardoor je er dus belastingen op moet betalen.
Het afgeven van een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van 20.000 tot 25.000 euro resulteert in veel gevallen in een loonsverhoging van 250 tot 350 euro als je geen tankkaart hebt en tussen de 300 en 400 euro netto per maand als je wel een tankkaart van je werkgever hebt.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Een bedrijfswagen is een extralegaal voordeel, een fiscaal voordelige toevoeging aan je loonpakket.
Het maandelijkse VAA voor deze wagen bedraagt € 249,39. Door dat bedrag toe te voegen aan het belastbaar loon, stijgt de in te houden bedrijfsvoorheffing. Het nettoloon bedraagt nog € 2.005,01 per maand (in plaats van voordien € 2.107,84), dat is netto dus € 102,83 minder.
1. Toyota ProAce City. Veel ondernemers noemen dit de 'technische, betrouwbare bedrijfswagen'.
De gemiddelde loonstijging in 2024 bedraagt ongeveer €267 per maand. Iemand met een modaal inkomen van €3390, ziet deze maand voor het eerst €79,19 meer verschijnen op zijn bankafschrift. Gemiddeld zijn de lonen met zo'n €70 gestegen. Bij een fulltime werkweek (40 uur) kan dit oplopen tot €266,75.
Met ingang van 2025 verdwijnt de vrijstelling van bpm voor eigenaren van bestelauto's met een verbrandingsmotor. Wanneer je nu nog een bedrijfswagen met grijs kenteken bestelt, profiteer je dus nog van de vrijstelling. Voor bedrijfswagens die je nu in bezit hebt, hoef je vanaf 2025 niet alsnog bpm te betalen.
De beroepskosten met betrekking tot het gebruik van een koolstofemissievrije auto die is aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Op dat punt is er dus geen verschil met de huidige regeling of met de regeling die van toepassing zal zijn in 2026.