Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur.
Het toestel is gevuld met 152.000 lbs, ofwel pond, aan kerosine. Bij de KLu rekent men immers in Amerikaanse ponden, waarbij een pond overeenkomt met 0,45 liter. Omgerekend betekent dit dat zowel in de romp als in de vleugels een slordige 70.000 liter aan brandstof is opgeslagen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
In een F16 kost een vlieguur nu ongeveer 25 duizend dollar, ofwel 19 duizend euro. Het kan overigens goed dat het nog duurder wordt, zo stelt Welsh.
Je krijg hetzelfde salaris als iedere andere beginnende officier, zo'n 1750 euro bruto per maand (meer info daarover kan je hier vinden). Na de basisopleiding ligt het salaris van een F16-piloot op 1900 euro netto.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Volgens het handboek van onze voorbeeld Cessna 172 kan je met 74% vermogen op een hoogte van 2000 voet ongeveer 207 km/u (112 knopen) vliegen en verbruik je dan 32 liter (8.5 gallon) per uur. Met een 200 liter tank kan je dus ongeveer 6.15 uur vliegen. Met 207 km/u zou dat betekenen dat je 1.294 km kan vliegen.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Naast de geluidshinder, leeft grote ongerustheid over de gevolgen van de uitlaatgassen van de F-16's voor het milieu. Er is sprake van een verbruik van minstens 3 000 liter kerosine per uur per vliegtuig.
Dat dat een bruikbare meetlat is, blijkt uit een artikel in het Noorse dagblad Dagsavisen. Dat concludeert dat waar de F16 voor een bepaalde missie 3.500 ltr. per uur gebruikt, de JSF 5.600 ltr. per uur, nodig heeft.
Iets wat wel te begrijpen is, gezien de F-16 straaljager is voorzien van de controle van op afstand aangestuurde wapensystemen. De F-16 straaljager komt met een prijskaartje van 8.5 miljoen dollar. Grote kans dat het bij dromen blijft, maar hé. Een beetje fantaseren kan altijd.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
In een internationaal luchtvaartverdrag uit 1944 is vastgelegd dat vliegtuigbrandstof en bunkerolie voor schepen is gevrijwaard van belastingen. De afspraken zijn ooit gemaakt omdat de commerciële luchtvaart in meerdere rechtsgebieden opereert, elk met zijn eigen belastingregime.
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Politiepersoneel bedraag meestal tussen de € 1.815 en € 3.014 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.116 en € 3.489 per maand bij een werkweek van 38 uur.