Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Een F1-race is ongeveer 305 km lang en het verbruik wordt meestal sterk gereguleerd door het reglement. Zo mogen teams niet meer dan 100 kg brandstof per uur en 100 kg per race verbruiken.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Het hele kort antwoord hierop is dat er teveel ongelukken gebeuren, zoals deze: Doordat het tanken langzamer gaat dan de rest van de pitstop handelingen, ontstaat er vaak ongeduld bij de coureur, die vervolgens met de benzineslang eraan wegrijdt, en dan de hele pitstraat in brand zetten.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000.
Vanwege de regelveranderingen in 2026 willen merken als Audi en Porsche hun intrede gaan doen in de Formule 1, maar Kroon geeft duidelijk aan dat dit niet aan de orde is bij BMW. Het Duitse automerk blijft zich liever op andere races concentreren. De regels voor motoren veranderen met ingang van 2026.
Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak. Een team mag per auto vier exemplaren gebruiken per jaar.
Er is overigens wel een maximumtijd bepaald. De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
V6 ICE. Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Een lichtsysteem boven het circuit geeft de start van de race aan. De afstand van een grand prix is gelijk aan het kleinste aantal rondes dat de 305 km overschrijdt (uitzondering : 260 km in Monaco). Een grand prix mag eveneens niet langer dan twee uur duren.
Een Boeing 747-100 kan 183.000 liter kerosine tanken.Als een half procent daarvan SAF is, gaat het over 915 liter. Uit onderzoek bleek eerder dat KLM voor elke 36 passagierskilometers (dus om 36 mensen een kilometer te laten vliegen) een liter brandstof nodig heeft.
Formule 1-auto's zijn sinds een aantal jaren uitgerust met een sequentiële versnellingsbak met acht voorwaartse versnellingen en een versnelling voor achteruit.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
De Formula One Group is een groep bedrijven verantwoordelijk voor de promotie en exploitatie van het FIA Formule 1-wereldkampioenschap. De groep is eigendom van Liberty Media, een bedrijf dat gecontroleerd wordt door telecommagnaat John C. Malone die ook een belangrijk belang heeft in Warner Bros. Discovery, Inc.
Het stuurwiel van wereldkampioen Lewis Hamilton beschikt in totaal over zestien knoppen, zes draaiknoppen en drie schakelaars - buiten de schakelflippers en koppeling. De basisfuncties zijn duidelijk: sturen, koppelen bij de start en schakelen. Maar daarnaast is het stuur het centrale communicatieorgaan.
Een Formule 1-wagen trekt makkelijk op tot 300 km/h, maar omdat de coureur wordt blootgesteld aan enorme g-krachten kan hij de bochten meestal niet met die snelheid nemen. In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h.
Vanaf het seizoen 2021 wordt de teamnaam vanwege commerciële redenen veranderd van "Renault F1 Team" in "Alpine F1 Team". Daniel Ricciardo heeft het team verlaten, zijn plaats is ingenomen door Fernando Alonso. Esteban Ocon heeft zijn plaats in dit team wel behouden.
Op de achterkant vind je de koppeling en de schakelflippers van de Formule 1-auto. De koppeling wordt bij de start van een Formule 1-race gebruikt om vanuit stilstand weg te komen als de lichten uitgaan. Met de rechter schakelflipper schakelt de coureur op en met de linker schakelflipper schakelt de coureur terug.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.