Hoe doen we dat? Welnu, we weten dat een liter benzine ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Als we dit omrekenen en vergelijken met het energieverbruik van de MG5 Electric Long Range (15,3 kWh/100 km gedeeld door 8,9 kWh/liter), dan heb je een equivalent brandstofverbruik van 1,7 l/100 km.
Goed, en nu de benzineauto. Om 1 liter benzine te produceren, is 6kWh aan energie nodig. Met andere woorden; om 641 liter benzine te produceren, hebben we 3846kWh aan energie nodig. Om 10000 kilometer met een benzineauto te rijden, hebben we dus 9551kWh nodig.
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50.
Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt. Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil.
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1500 kWh per jaar.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Van Joule naar kWh
1.000 is om de conversie te maken van Watt naar kilowatt. 1 kWh komt dus neer op 3.600.000 J, ofwel 3.600 kJ.
Lpg heeft een gemiddelde verbrandingswaarde van 26 MJ/L en benzine van 33 MJ/L, dus om de gasprijs eerlijker te vergelijken met de benzineprijs kun je de lpg-literprijs verhogen met 27%.
Conclusie. Met de elektriciteitskosten van een nieuw of variabel energiecontracten is het elektrische rijden per kilometer anno maart 2023 nog steeds voordeliger dan het rijden op benzine. Het tarief bij openbare laadpalen ligt gemiddeld op hetzelfde niveau als de dieselprijs per kilometer.
Gemiddeld komen elektrische auto's uit op een verbruik van rond de 170 Wh per kilometer. Als we dit vermenigvuldigen met een kW prijs van € 0,22 per kW (als je thuis kunt laden) dan kom je uit op € 0,04 voor de stroom. Met eigen zonnepanelen zelfs nog voordeliger.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit. Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
Op dit moment (augustus 2023) kost een kWh gemiddeld € 0,31. Dat is de gemiddelde stroomprijs op basis van 50 vaste, variabele en dynamische energiecontracten die op dit moment door energieleveranciers worden aangeboden. In juli 2023 was de gemiddelde stroomprijs van aangeboden contracten nog € 0,32.
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Hoe ver kom je met een volle accu? De ene auto rijdt natuurlijk zuiniger dan de andere. Bij het berekenen van de gemiddelde prijs per kilometer gaan we uit van een gemiddelde volledig elektrische auto, die volgens de fabrikant tussen de 150 en 300 kilometer rijden met een volle accu van 35 kWh.
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
1: Dacia Spring – 20.990 euro
Toen sprak men nog over een vanafprijs van 16.990 euro, vandaag betaal je minstens 20.990 euro voor een nieuwe Spring, waarmee hij niet zoveel goedkoper meer is dan de Twingo uit hetzelfde concern.
Vrijstelling van BPM en MRB tot en met 2024
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).