De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Bij de meeste laadpalen betaal je tussen € 0,30 en € 0,60 per kWh. Voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
De accu van de Tesla Model S 100D heeft een capaciteit van 100 kWh. Daarvan is 95 kWh daadwerkelijk te gebruiken (schatting). Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 485 kilometer gehaald.
Thuis laden goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
In 2016 besloot Tesla toch geld te vragen voor een elektrische tankbeurt. Vanaf april 2017 moest elke koper van een nieuwe Tesla de knip trekken voor het opladen bij een Supercharger. Om vervolgens teleurstelling bij nieuwe klanten te voorkomen, besloot Tesla elke auto jaarlijks 400 kWh gratis te geven.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Volgens het CBS kost een kWh € 0,58 (gemiddelde prijs in augustus 2022). Dat is inclusief alle belastingen. Bij een dynamisch energiecontract wisselt de prijs van stroom van uur tot uur, afhankelijk van vraag en aanbod.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto stroom terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Om erachter te komen hoeveel stroom (ampère) een apparaat uit de accu trekt, deelt u het vermogen (watts) in een 12V systeem door 12 en in een 24V systeem door 24. Vervolgens vermenigvuldigt u het aantal ampère met het aantal uur dat het apparaat per dag aanstaat om op de hoeveelheid ampère-uren (Ah) te komen.
Om ampères om te rekenen naar kWh gebruikt u daarom de formule ampères x volts x uren / 1.000 = kWh. Om voort te borduren op het voorbeeld hierboven: een stofzuiger die werkt op 6 ampère verbruikt in een uur 1,38 kWh (6 x 230 x 1 / 1000).
De Tesla Model 3 is een elektrische auto uit het middenklasse segment (D) en is verkrijgbaar vanaf € 51.990,-. Hij heeft een accucapaciteit van 55 tot 76 kWh en is qua lengte kleiner dan de gemiddelde auto binnen dit segment.
Het aantal zonnepanelen voor 10.000 kWh
Een zonnepaneel levert gemiddeld 332 kWh per jaar*. Voor 10.000 kWh heb je dus zo'n 32 zonnepanelen nodig die een heel jaar lang zonne-energie opwekken.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.