Hoeveel kWh auto opladen De gemiddelde capaciteit van een elektrische auto is zo'n 65 kWh. Dat betekent dat u gemiddeld 65 kWh per oplaadbeurt verbruikt. In de praktijk is het voor de levensduur van uw accu beter om de auto niet helemaal vol te laden. Dan verbruikt u ook minder stroom per laadbeurt.
Hoe ver kom je met een volle accu? De ene auto rijdt natuurlijk zuiniger dan de andere. Bij het berekenen van de gemiddelde prijs per kilometer gaan we uit van een gemiddelde volledig elektrische auto, die volgens de fabrikant tussen de 150 en 300 kilometer rijden met een volle accu van 35 kWh.
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Hoe hoger de capaciteit van de accu, hoe langer het duurt voordat deze volledig is opgeladen. De gemiddelde accucapaciteit van een volledig elektrische auto ligt tussen de 50-60kWh. Tegen een laadsnelheid van 11kW is deze accu binnen ongeveer 5 uur volledig opgeladen.
Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur. Bij de snellader laadt de Tesla met maximaal 250 kW. Voor snelladen gebruik je een Combo-aansluiting (CCS).
Opladen gaat via een Type 2 aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is de accu in ongeveer 7 uur 45 minuten vanaf leeg weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 37 uur. Snelladen is mogelijk via een CCS Supercharger aansluiting.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35.
Openbare laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.
De gemiddelde capaciteit van een elektrische auto is zo'n 65 kWh. Dat betekent dat u gemiddeld 65 kWh per oplaadbeurt verbruikt. In de praktijk is het voor de levensduur van uw accu beter om de auto niet helemaal vol te laden. Dan verbruikt u ook minder stroom per laadbeurt.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen. Slechts een paar modellen kunnen dit niet. Lees welke modellen dit zijn en hoe snelladen werkt.
De laadstroom
Een vuistregel voor Gel en AGM accu's zegt dat de minimale laadstroom 15 tot 25 % van de accucapaciteit moet zijn. Tijdens het laden wordt meestal ook de aangesloten apparatuur gevoed, het stroomverbruik van deze apparatuur wordt bij de genoemde 15-25 % opgeteld.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Eén kWh is 1.000 Watt, een uur lang.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Een plug-in hybride, ook wel plug-in hybrid electric vehicle (PHEV), heeft een grotere accu (grofweg tussen de 4,4 kWh en 31,5 kWh). Accu's van deze modellen kun je ook met een stekker opladen.
Afhankelijk van het type laadpaal en de auto duurt het laden van een elektrische auto tussen de vier en tien uur aan een gewone laadpaal, thuis of aan de publieke laadpaal. Voor gemiddeld gebruik van een elektrische auto gaan we voor de totale laadbehoefte uit van zo'n 90 procent gewoon laden en tien procent snelladen.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact. Maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst is het vanwege de veiligheid raadzaam om een aparte stroomgroep aan te leggen in de meterkast voor het opladen van je auto.
Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen. Als je thuis een 2-fasen aansluiting hebt kun je in de praktijk dus toch maar met 1-fase laden.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
De prijs van 1 kWh stroom, in december 2022, is gemiddeld €0,56 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,084 per kilometer.